Usein kysytyt kysymykset

Yleiset kysymykset

Miten voin hakea St1 Tililuottoa ja St1 Mastercardia?

 

Lataa itsellesi St1 Sovellus ja rekisteröidy St1 Asiakasohjelmaan. Hae sovelluksessa St1 Maksupalvelua ja edelleen St1 Tililuottoa sekä St1 Mastercardia. Hyväksytyn hakemuspäätöksen saatuasi toimitamme sinulle St1 Mastercardin tiedot heti St1 Sovellukseesi ja voit aloittaa kortin käytön sovelluksessa vaikka heti. Fyysinen kortti ja siihen liittyvä PIN-tunnus toimitetaan sinulle viralliseen osoitteeseesi n. 2 viikon kuluessa.

Kuka tarjoaa maksupalvelun?

St1 Finance Oy, Finanssivalvonnan alainen maksulaitos.

Missä voin maksaa St1 Mastercardilla?

St1 Mastercard toimii kaikissa Mastercard -tunnuksilla varustetuissa liikkeissä, verkkokaupoissa, käteisnostoautomaateissa sekä monissa wallet -palveluissa.

Miten toimin, kun vaihdan älypuhelinta?

Lataa St1 Sovellus puhelimeesi ja rekisteröidy uudestaan, sovellus löytää tämän jälkeen tietosi. Korttihakemusta ei tarvitse tehdä uudestaan. St1 ID tulee asettaa uuteen puhelimeen erikseen.

Voinko käyttää useampaa älypuhelinta tai laitetta?

St1 Sovellusta voit käyttää useammalla laitteella. Voit esimerkiksi olla kirjautuneena samalla St1 ID:llä puhelimella ja tabletilla.

Miten voin perua hakemani St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin?

Voit perua hakemuksesi soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 010 557 3900 (ppm/mpm).

Miten voin irtisanoa St1 Maksupalvelu, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin

Voit irtisanoa St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 010 557 3900 (ppm/mpm).

Turvallisuus

Voiko lähimaksua käyttää vahingossa? Onko lähimaksaminen turvallista?

Lähimaksaminen on turvallisempaa kuin tavallinen korttimaksaminen, sillä sen avulla vältyt näppäilemästä PIN-koodia, jolloin kukaan ei voi vahingossakaan nähdä sitä. Korttia täytyy pitää parin sentin päässä maksupäätteestä muutaman sekunnin ajan, joten vahinkokäyttö on erittäin epätodennäköistä. 

Mitä teen, jos korttini katoaa tai se varastetaan?

Soita välittömästi kortin sulkupalveluun  puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 10 557 3900

Mitä pitää tehdä, jos tunnuslukuni varastetaan?

Sulje maksukorttisi soittamalla sulkupalveluun (010 557 3900, pvm/mpm) ja ota yhteyttä asiakaspalveluun saadaksesi uuden kortin ja tunnusluvut.

Luulen, että korttini on kopioitu, mitä teen?

Soita korttien sulkupalveluun (010 557 3900, pvm/mpm) ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan.

Epäilen, että tunnukseni ovat päätyneet ulkopuoliselle. Miten toimin?

Soita korttien sulkupalveluun (010 557 3900, pvm/mpm) ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan.

Mitä tarkoitetaan phishingillä?

Phishing eli tietojen kalastelu on yritys saada arkaluonteisia tietoja, kuten maksukortin numeroa, tunnuslukuja tai verkkopankkitunnuksia esimerkiksi huijausviestin muodossa. Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse.

Sain sähköpostin pankilta ja siinä kysytään korttitietojani. Mitä vastaan?

Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse. Viesti on poistettava välittömästi eikä siinä olevia linkkejä saa avata. Raportoi sähköpostitse tulleesta viestistä maksukortin myöntäjälle.

Käteisnostoautomaatissa on jotakin erikoista? Voinko nostaa siitä käteistä? Ilmoitanko asiasta johonkin?

Varmista automaatin turvallisuus soittamalla automaatissa näkyvään huoltonumeroon. Älä käytä automaattia.

Mitä tarkoittaa kortille asetettava ostoraja? Entä turvaraja?

Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on nostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa.

Miksi kortilla on maarajaus? Mikä se on?

Maksukortille voi asettaa aluerajauksia, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Maarajauksella voit määritellä, missä kaikkialla kortti toimii. Arkena riittää, että korttia voi käyttää Suomessa, mutta matkalle lähtiessä rajauksen voi muuttaa koskemaan vaikka koko Eurooppaa. Kortillasi olevan oletusarvon näet St1 Sovelluksesta. Voit muuttaa maantieteellistä rajausta soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, klo 8-16).

Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?

Turvallisuussyistä asiakastietoja esim. korttitietoja ei koskaan kysytä suoraan sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Puhelimen välityksellä käytetään vahvaa tunnistautumista.

Kortit

Miten saan kortin, jossa on lähimaksuominaisuus?

St1 Mastercardissa on automaattisesti lähimaksuominaisuus.

Mitä lähimaksaminen tarkoittaa?

Lähimaksua voi käyttää, jos ostosten arvo on alle 25€. Lähimaksulla tarkoitetaan maksutapahtumaa, jossa kortti asetetaan maksupäätteen lähelle eikä tunnuslukua näppäillä, vaan maksun tiedot siirtyvät etänä kortin ja päätteen välillä. Onnistuneesta maksutapahtumasta pääte ilmoittaa ääni-ja valomerkillä. Voit maksaa lähimaksua käyttäen kaikissa sellaisia maksupäätteissä, joissa on lähimaksun kaarisymboli.

Sain kortin, jossa on lähimaksuominaisuus, miten saan sen käyttöön?

Tee uudella kortillasi yksi tapahtuma syöttämällä kortti maksupäätteen sirulukijaan ja hyväksy tapahtuma PIN:llä. Sen jälkeen lähimaksuominaisuus aktivoituu. Kun ostosten arvo on alle 25€, vie kortti maksaessa noin 3 sentin päähän päätteestä, jollon lähimaksu rekisteröidään.

Tarvitsenko tunnuslukua, jos minulla on kortti lähimaksuominaisuudella?

Tunnuslukua tarvitsee aina, jos ostosten arvo ylittää 25€. Satunnaisesti maksupääte saattaa kysyä tunnuslukua vaikka ostosten arvo olisi alle 25 euroa. Näin voidaan varmistaa, että kortti on oikealla omistajalla ja turvata kortin käyttö.

Onko lähimaksun käyttö pakollista?

Lähimaksun käyttö on turvallisempaa kuin PIN-koodin näppäily, mutta lähimaksua ei ole pakko käyttää. Voit tehdä kaikki tapahtumat halutessasi syöttämällä kortin lukijaan ja näppäilemällä tunnuslukusi.

Miten voin poistaa lähimaksuominaisuuden kortiltani?

Lähimaksuominaisuutta ei ole pakko käyttää, vaikka kortilla olisikin lähimaksuominaisuus. Voit käyttää korttia normaaliin tapaan syöttämällä sen kortinlukijaan ja näppäilemällä tunnusluvun.

Mitä teen, jos korttini varastetaan tai se katoaa?

Soita välittömästi kortin sulkupalveluun puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 10 557 3900.

Voiko minulla olla monta maksukorttia? Voinko saada rinnakkaiskortin?

Tällä hetkellä maksutiliin voi liittää vain yhden maksukortin.

Voinko nostaa käteistä käteisnostoautomaatista St1 MasterCardilla? Entä kaupan kassalta?

Kaikista Mastercard-tunnuksilla varustetuista käteisostoautomaatista Suomessa ja ulkomailla voi nostaa käteistä St1 Mastercardilla. Kaupan kassalla se ei valitettavasti ainakaan vielä ole mahdollista.

Mikä valuuttakurssi on käytössä, jos asioin maassa, jonka valuuttana on muu kuin euro?

Kyseisen maan valuutta Mastercardin valuuttakurssilla arvostettuna.

Voinko nostaa ulkomailla käteistä nostoautomaatista?

Kyllä voit.

Onko St1 Mastercardissa lähimaksuominaisuus?

On

Mitä tarkoittaa kortin maantieteellinen rajaus?

Maksukortille voi asettaa aluerajauksia, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Maarajauksella voit määritellä, missä kaikkialla kortti toimii. Arkena riittää, että korttia voi käyttää Suomessa, mutta matkalle lähtiessä rajauksen voi muuttaa koskemaan vaikka koko Eurooppaa. Voit muuttaa maantieteellistä rajausta soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, klo 8-16).

Mikä on kortin ostoraja/käteisnostoraja/verkkomaksuraja?

Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on nostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa. Kortille on myös mahdollista asettaa verkkomaksurajauksia, joilla voidaan ehkäistä kortin väärinkäyttöä verkkopalveluissa. Voit muuttaa rajoja soittamalla St1 Financen Asiakaspalveluun.

Korttini voimassaoloaika umpeutuu, mitä teen?

Lähetämme sinulle uuden kortin ennen kuin entinen umpeutuu.

Nimeni/osoitteeni/yhteystietoni muuttuvat, miten toimin kortin suhteen ja ilmoitan muutoksesta?

Muuttunueet tiedot kannattaa aina päivittää Väestörekisterikeskukseen. St1 Finance saa tiedot Väestörekisterikeskuksesta. Voit aina myös soittaa St1 Financen asiakaspalveluun, jossa sinua neuvotaan.

Onko mahdollista saada uusi PIN-koodi?

On, soittamalla asiakaspalveluun. Tunnusluvun tilaamisesta peritään hinnaston mukainen maksu.

Voiko uuden PIN-koodin tilata sovelluksessa?

Ei.

Miten kortin turvarajoja voi muuttaa?

Voit muuttaa kortin käteisnosto- ja ostorajaa sekä maantieteellistä rajaa ja verkko-ostorajaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Olen opiskelija, voinko saada St1 Mastercardin?

St1 Mastercardin ikäraja on 18 vuotta. Luottopäätöksemme perustuu kokonaisvaltaiseen arviointiin ja jos sinulla on tarpeeksi säännöllisiä tuloja hakemaasi luottoon nähden, on St1 Mastercardin saaminen mahdollista.

Verkkomaksaminen kortilla ei onnistu, mitä teen?

Ota yhteys asiakaspalveluumme.

Miten käytän korttiani verkkomaksamiseen?

Kortilla verkossa maksamiseen tarvitset korttinumerosi ja kortistasi löytyvän tarkistusluvun eli CVV-luvun. Jos käyttämäsi verkkokauppa käyttää Mastercardin SecureCode -palvelua, tarvitset verkossa maksamiseen korttitietojen lisäksi St1 Sovelluksessa luomaasi St1-ID.tä.

Milloin tilaamani kortti saapuu?

Fyysinen kortti saapuu parin viikon kuluessa hakemuksen hyväksymisestä. Toimitusaikaan vaikuttaa postin jakeluajat.

Syötin tunnusluvun väärin useampaan kertaan ja nyt kortin tunnusluku ei toimi/kortti on lukkiutunut. Miten toimin?

Pystyt itse avaamaan kortin näppäilemällä oikean tunnusluvun käteisnostoautomaatilla. Jos olet unohtanut korttisi tunnusluvun tai tunnusluku ei toimi, ota yhteys St1 Financen asiakaspalveluun.

Mistä saan uuden PIN-koodin kortilleni?

PIN-koodi toimitetaan kotiisi fyysisen kortin toimittamisen jälkeen. Uuden PIN-koodin saat soittamalla St1 Financen Asiakaspalveluun.

Laskut ja luotto

Onko St1 Mastercardissa kuukausi- tai vuosimaksua?

St1 Mastercardilla ei ole tilinhoitomaksua, mikäli käytät korttia vähintään kerran kuussa maksamiseen verkostossamme (St1 ja Shell- asemat Suomessa, Ruotsissa ja Shell-asemat Norjassa, myös mobiilitankkaus). Muutoin tilinhoitomaksu on 3€/kk. Kuukautena jolloin et käytä korttia lainkaan emme veloita tilinhoitomaksua myöskään.

Mikä on St1 Mastercardin luoton korko?

Korko on 3 kk Euribor + 12 % marginaali.

St1 Maksutiliin liitetyn tililuoton todellinen vuosikorko ja maksettava kokonaismäärä lasketaan olettaen, että luottomäärä on 1 500 euroa, luottoaika on yksi vuosi ja luotto on nostettu kerralla kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 12 saman suuruisena eränä kuukauden välein. Käytettäessä tililuottoa St1 Mastercardilla luoton korko on 3 kk euribor + 12 % ja tilinhoitopalkkio 3,0 €/kk. Todellinen vuosikorko on 17,14 % ja maksettava kokonaismäärä on 1632,51 €, korot ja kulut yhteensä 132,51€ (Euribor 09/2017) edellä mainituilla oletuksilla.

Asiakkaan käyttäessä St1 Mastercard tililuottoa St1 / Shell-asemilla vähintään kerran laskutuskauden aikana, ei häneltä veloiteta tilinhoitomaksua. Tällöin todellinen vuosikorko on 12,31 % ja maksettava kokonaismäärä on 1596,51 €, korot ja kulut yhteensä 96,51 € (Euribor 09/2017).

Voinko saada laskuni e-laskuna?

Saat laskusi PDF:nä sähköpostiisi ilmaiseksi. Jos haluat, postitamme sinulle paperilaskun ilmoittamaasi osoitteeseen. Paperisesta laskusta veloitamme hinnaston mukaisen hinnan. E-laskua ei tällähetkellä ole saatavilla.

Miksi ostokseni on veloitettu kahteen kertaan?

Jos tapahtuma on veloitettu tililtäsi kahteen kertaan, on syynä useimmiten se, että tapahtuma on lähtenyt kauppiaalta kahteen kertaan.   Jos veloittaja on sinulle tuttu yritys, suosittelemme olemaan ensin yhteydessä suoraan yritykseen veloituksen aiheellisuuden ja mahdollisen hyvityksen osalta.

Jos veloittaja ei suostu hyvittämään tapahtumaa, voit tehdä reklamaation helpoiten nettisivuiltamme löytyvällä reklamaatiolomakkaalla sen jälkeen kun ostot on veloitettu sinulta. Reklamaatiossa sinun tulee kiistää tehneesi tapahtumat sekä mainita tapahtumien päivämäärät, veloittajien nimet ja veloitusten summat. 

Mitä teen, jos tililläni on tapahtumia, joita en ole tehnyt?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, klo 8-16) ja tutustu nettisivuillamme korttireklamaation tekemiseen.

En tunnista tehtyä ostosta, miten toimin?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa autamme sinua tapahtuman tietojen avulla tunnistamaan tapahtuman.

Jos et lisätietojenkaan avulla tunnista tapahtumaa, tee korttireklamaatio nettisivuiltamme löytyvällä korttireklamaatiolomakeella. Mikäli epäilet kortin tietojen joutuneen vääriin käsiin, sulje kortti asiakaspalveluun soittamalla.

Olen opiskelija, voinko saada Mastercardin?

St1 Mastercardin ikäraja on 18 vuotta. Luottopäätöksemme perustuu kokonaisvaltaiseen arviointiin ja jos sinulla on tarpeeksi säännöllisiä tuloja hakemaasi luottoon nähden, on St1 Mastercardin saaminen mahdollista.

Miksi en ole saanut St1 Mastercard -laskuani?

St1 Mastercard -lasku lähetetään St1 Way -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit tarkastaa sähköpostiosoitteesi St1 Way -sovelluksesta kohdasta ”Omat tiedot”. Mikäli sähköpostiosoitteesi on sovelluksessa oikein, mutta et ole saanut laskua, niin tarkistathan vielä, löytyykö laskun sisältävä sähköposti sähköpostisi roskaposti-kansiosta. Jos lasku ei ole roskaposti-kansiossa tai sovelluksen käyttöönottovaiheessa antamasi sähköpostiosoite on väärä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Asiakastili ja omat sivut

Mistä näen korttitapahtumani ja tilitiedot?

St1 Mastercardisi tapahtumia ja tililuottosi tapahtumia seuraat kätevästi St1 Sovelluksesta. Saat kerran kuukaudessa laskun edellisen kuukauden tapahtumistasi.

Miten voin tarkastella omia tietojani ja muuttaa niitä?

Voit tarkastella omia ja korttisi tietoja St1 Sovelluksessa. Henkilötietosi päivittyvät meille automaattisesti Väestörekisterissä olevien tietojen perusteella. Voit ilman muuta päivittää sähköpostia ja puhelinnumeroa koskevia tietoja soittamalla asiakaspalveluumme. Jatkossa muutosten tekeminen tulee mahdolliseksi myös St1 Sovelluksessa.

Millä alustoilla St1 Sovellus toimii?

St1 Sovellus toimii iOS ja Android alustoilla.

Minkä käyttöjärjestelmän St1 Sovellus vaatii toimiakseen?

St1 Sovellus toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä: iOS 11 (iPhone 5) tai uudempi ja Android 4.1 tai uudempi.

Läheiseni jolla oli St1 Mastercard on kuollut. Kuinka toimin?

St1 Finance saa virallisen tiedon maksutiliasiakkaan kuolemasta Väestörekisteristä. Omaisen kuolemasta voi kuitenkin ilmoittaa St1 Financelle. Vainajan asiakkuuden hoito edellyttää kuitenkin yksilöityä valtakirjaa, muutoin asiakkuudesta ei voida keskustella. Perunkirjoitusta varten lähetämme kuolinpesän osakkaille vainajan maksupalvelusta maksuttoman saldotodistuksen. Saldotodistus toimitetaan vainajan osoitteeseen.

Miten voin irtisanoa asiakkuuteni?

Ota yhteys asiakaspalveluumme, jos haluat peruuttaa tai päättää sopimuksen.

Asiakkaaksi ryhtyminen

Miten haen St1 Maksutiliä ja siihen liittyvää Maksukorttia?

Tililuottoa ja siihen liittyvää St1 Mastercardia haetaan St1 Sovelluksen kautta.  Lataa St1 Sovellus sovelluskaupasta ja liitty St1 Asiakasohjelmaan. Rekisteröidy maksupalveluun tunnistautumalla vahvasti (TUPAS)  ja hae tililuottoa sekä St1 Mastercard korttia. Hyväksytystä hakemuksesta tulee sinulle sovellukseen ilmoitus ja sovellukseen liitetään maksutili, haettu tililuotto sekä maksukortti, joka on heti valmiina käyttöön esimerkiksi mobiilimaksuihin. Lähetämme sinulle  ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen maksupalvelun tililuoton sopimuksen, ehdot, hinnaston, turvaohjeen sekä eurooppalaiset vakiomuotoiset kuluttajaluottotiedot. Tämän jälkeen saat noin kahden viikon kuluessa fyysisen kortin ja tunnusluvun erillisinä lähetyksinä postitse.

Mikä puhelinkäyttöjärjestelmä tukee St1 Sovellusta?

St1 Sovellus toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä: iOS 11.1 (iPhone 5S) tai uudempi ja Android 4.1 tai uudempi.

Millainen puhelin minulla pitää olla?

St1 Sovellus toimii seuraavilla puhelimilla: iPhone 5 (iOS 10.3) tai uudempi tai Android (4.1 tai uudempi).

Miten saan Tupas- tunnistautumisen onnistumaan Danske Bankin verkkopankkitunnuksilla? 

Danske Bank näkyy St1 Sovelluksen vahvassa tunnistautumisessa väärin.  Tunnistautuminen on kuitenkin mahdollista Danske Bankin avulla, perusteelliset ohjeet löydät täältä.

st1-mobiilimaksaminen-sovellus

LATAA ST1 -SOVELLUS

Helppoa maksamista St1 Way -sovelluksella

St1:n mobiilisovellus on helppo maksamisen sovellus. Sovelluksen kautta voit hakea St1 Financen tarjoamaa maksupalvelua, tililuottoa ja siihen liittyvää St1 Mastercardia.