Olemme lähettäneet sähköpostitse tiedon korttisi loppumisesta sekä irtisanoneet voimassa olevan luottosopimuksesi 13.6.2023.
Miksi suljette toimivan kortin?
St1 on tehnyt päätöksen luopua yksityisille kuluttajille suunnatuista fyysisistä maksukorttituotteista St1 Mastercardista ja Shell Card Privatesta. Haluamme jatkossa keskittyä entistä vahvemmin digitaalisten palveluidemme kehittämiseen.
Mihin asti voin käyttää St1 Mastercard -korttiani?
Voit käyttää korttiasi lokakuun loppuun saakka, 31.10.2023 on viimeinen kortin käyttöpäivä.
Mihin asti saan St1 Mastercard -kortillani etuja?
Tankkausetu sekä HelmiSimpukan edut ovat kortilla normaaliin tapaan saatavilla lokakuun loppuun asti. Lokakuun jälkeen etuja saa St1 Käteisalennuskortilla sekä St1 Way -mobiilisovelluksella. Voit lukea Käteisalennuskortin hyödyistä täältä.
Mitä minun tulee tehdä?
Sinun ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa mitään. Tiedotamme syksyn aikana tulevista muutoksista.
Pitääkö minun lopettaa kortin käyttö heti?
Ei pidä, vaan voit jatkaa kortin käyttöä normaalisti 31.10.2023 saakka. Jos haluat sulkea korttisi jo aiemmin, ole hyvä ja ota puhelimitse yhteyttä St1 Asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0800 131 031 (ma-pe klo 8-16, ppm/mpm). Teemme puhelun yhteydessä vahvan tunnistautumisen.
Loppuvatko kaikki Mastercard-kortit Suomesta?
Tämä lopetus koskee vain maksupalvelulaitos St1 Finance Oy:n liikkeelle laskemaa St1 Mastercardia.
Mihin mennessä minun tulee maksaa St1 Mastercard -korttini koko avoin saldo?
Voit päättää itse, haluatko maksaa käytetyn saldosi joko heti kokonaisuudessaan pois vai voimassa olevien ehtojen mukaisesti osissa.
Voinko vielä tilata uuden PIN-koodin kadonneen tilalle?
Lopetamme uusien PIN-koodien toimittamisen lokakuun puolivälissä. Voit siihen asti tilata uuden PIN-koodin.
Korttini voimassaoloaika on umpeutumassa. Uusitaanko korttini vielä?
Uusimme automaattisesti kaikki kortit, joiden voimassaoloaika umpeutuu 9/23 tai sitä aikaisemmin. Jos korttisi voimassaoloaika umpeutuu 10/23 tai sitä myöhemmin, niin korttisi toimii 31.10.2023 asti, mutta sitä ei enää uusita.
Mitä minun tulee tehdä, jos olen käyttänyt St1 Mastercard -korttia toistuvien tilausten, esim. suoratoistopalveluiden maksamisessa?
Muista päivittää kyseisiin palveluihin jokin muu maksukortti ennen lokakuun loppua.
Voinko käyttää St1 Way -mobiilisovellusta ilman St1 Mastercard -korttia?
Kyllä voit. Lisää St1 Wayhin jokin muu Visa- tai Mastercard-kortti, niin pääset hyödyntämään kätevästi kaikkia St1 Wayn tarjoamia toiminnallisuuksia.
Miten voin lisätä St1 Käteisalennuskortin St1 Way -sovellukseen?
St1 Käteisalennuskorttia ei voi tällä hetkellä linkittää St1 Way -sovellukseen.
Jos pohdit, kumpaa välinettä kannattaa käyttää missäkin tilanteessa, niin tässä on lyhyt muistilista. Näistä kahdesta vaihtoehdosta St1 Käteisalennuskortti on ainoa, jolla saa etuja myös HelmiSimpukoista. Toisaalta St1 Way -sovellus on kätevä autopesujen ostamiseen ja sillä saa aina 1 snt/litra alennusta tankkauksista. St1 Käteisalennuskortin tankkausalennus vaihtelee ajankohdittain ja asemittain, mutta on aina vähintään 0,5 snt/litra.
Onko St1 Way -mobiilisovelluksen käyttäminen yhtä helppoa myös muilla korteilla?
Kyllä on. Käytä mobiilitankkausta tai autopesua maksaessasi toista maksuvälinettä tai Apple Payta iOS-puhelimissa. Kun teet maksutapahtuman muulla maksuvälineellä, voi kyseisen kortin liikkeellelaskija vaatia vahvan tunnistautumisen.
Miten te huomioitte pitkäaikaisen asiakkuuteni?
Tulemme huomioimaan St1 Mastercardin asiakkaita syksyn aikana. Lähetämme lisätietoja syyskuussa. Saadaksesi tietoa eduista, sinun tulee olla vielä syksyllä St1 Mastercardin asiakas. Tulevat edut tulet saamaan St1 Way -mobiilisovelluksen kautta.
Miten voin hakea St1 Tililuottoa ja St1 Mastercardia?
13.6. alkaen emme myönnä enää uusia St1 Mastercard -maksukortteja.
Mikäli haluat kortin, jolla saa kattavat edut St1- ja Shell-asemien laajasta verkostosta, suosittelemme St1 Käteisalennuskorttia. Huomioithan sen, että tämä kortti ei ole maksukortti.
Kuka tarjoaa maksupalvelun?
St1 Finance Oy, Finanssivalvonnan alainen maksulaitos.
Missä voin maksaa St1 Mastercardilla?
St1 Mastercard toimii kaikissa Mastercard -tunnuksilla varustetuissa liikkeissä, verkkokaupoissa, käteisnostoautomaateissa sekä monissa wallet -palveluissa sekä kotimaassa että ulkomailla.
Miten toimin, kun vaihdan älypuhelinta?
Lataa St1 Way -sovellus puhelimeesi ja rekisteröidy uudestaan, järjestelmä pyytää sinulta sähköpostiosoitteesi, johon saat varmennuskoodin. Tämän jälkeen voit tunnistautua pankkitunnuksillasi, jolloin sovellus löytää tietosi järjestelmästä. Sinun ei tarvitse hakea St1 Maksupalvelua/St1 Mastercardia uudelleen. St1 ID tulee aktivoida uudelle mobiililaitteelle erikseen.
Voinko käyttää useampaa älypuhelinta tai laitetta?
St1 Way -sovellusta voit käyttää useammalla laitteella.
Miten voin irtisanoa St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin?
Voit irtisanoa St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0800 131 031 (ma-pe klo 8-16, ppm/mpm). Teemme puhelun yhteydessä vahvan tunnistautumisen.
Voiko lähimaksua käyttää vahingossa? Onko lähimaksaminen turvallista?
Lähimaksaminen on turvallisempaa kuin tavallinen korttimaksaminen, sillä sen avulla vältyt näppäilemästä PIN-koodia, jolloin kukaan ei voi vahingossakaan nähdä sitä. Korttia täytyy pitää parin sentin päässä maksupäätteestä muutaman sekunnin ajan, joten vahinkokäyttö on erittäin epätodennäköistä.
Mitä teen, jos korttini katoaa tai korttitietoni joutuvat vääriin käsiin?
Soita välittömästi kortin sulkupalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 800 131 031
Mitä tarkoitetaan tietojen kalastelulla (phishing)?
Phishing eli tietojen kalastelu on yritys saada arkaluonteisia tietoja, kuten maksukortin numeroa, tunnuslukuja tai verkkopankkitunnuksia esimerkiksi huijausviestin muodossa. Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse.
Sain sähköpostin pankilta ja siinä kysytään korttitietojani. Mitä vastaan?
Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse. Viesti on poistettava välittömästi eikä siinä olevia linkkejä saa avata. Raportoi sähköpostitse tulleesta viestistä maksukortin myöntäjälle.
Käteisnostoautomaatissa on jotakin erikoista? Voinko nostaa siitä käteistä? Ilmoitanko asiasta johonkin?
Varmista automaatin turvallisuus soittamalla automaatissa näkyvään huoltonumeroon. Älä käytä automaattia.
Mitä tarkoittavat kortin osto- ja käteisnostorajat?
Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on käteisnostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa. Voit muuttaa osto- ja käteisnostorajaa St1 Way -mobiilisovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset).
Miksi kortilla on maarajaus? Mikä se on?
Maarajauksella voit määritellä, missä kaikkialla kortti toimii. Arkena riittää, että korttia voi käyttää Suomessa, mutta matkalle lähtiessä rajauksen voi muuttaa koskemaan vaikka koko Eurooppaa. Kortillasi olevan oletusarvon näet St1 Way -sovelluksesta. Voit muuttaa maantieteellistä rajausta soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) tai itse St1 Way -sovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset).
Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?
Turvallisuussyistä asiakastietoja esim. korttitietoja ei koskaan kysytä suoraan sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Puhelimen välityksellä käytetään vahvaa tunnistautumista, joka tapahtuu St1 Way -sovelluksessa St1 ID:lläsi.
Miten saan kortin, jossa on lähimaksuominaisuus?
St1 Mastercardissa on automaattisesti lähimaksuominaisuus.
Mitä lähimaksaminen tarkoittaa?
Lähimaksua voi käyttää, jos ostosten arvo on enintään 50€. Lähimaksulla tarkoitetaan maksutapahtumaa, jossa kortti asetetaan maksupäätteen lähelle, jolloin maksun tiedot siirtyvät etänä kortin ja päätteen välillä ilman, että PIN-koodia käytetään. Onnistuneesta maksutapahtumasta pääte ilmoittaa ääni- ja valomerkillä. Lähimaksu toiminto on kaikissa sellaisia maksupäätteissä, joissa on lähimaksun kaarisymboli.
Sain kortin, jossa on lähimaksuominaisuus, miten saan sen käyttöön?
Aktivoit lähimaksuominaisuuden, kun syötät uuden korttisi sirulukijaan ja hyväksyt tapahtuman PIN-koodilla. Kun ostosten arvo on enintään 50€, vie kortti n. 3 sentin päähän päätteestä, jolloin lähimaksu rekisteröityy. Ajoittain kassajärjestelmä saattaa pyytää sinua vahvistamaan myös alle 50 euron ostoksen PIN-koodilla.
Tarvitsenko tunnuslukua, jos minulla on kortti lähimaksuominaisuudella?
Tunnuslukua tarvitsee aina, jos ostosten arvo ylittää 50€. Satunnaisesti maksupääte saattaa kysyä tunnuslukua vaikka ostosten arvo olisi alle 50 euroa. Näin voidaan varmistaa, että kortti on oikealla omistajalla.
Onko lähimaksun käyttö pakollista?
Lähimaksun käyttö on turvallisempaa kuin PIN-koodin näppäily, mutta lähimaksua ei ole pakko käyttää. Voit tehdä kaikki tapahtumat halutessasi syöttämällä kortin lukijaan ja näppäilemällä PIN-koodin.
Miten voin poistaa lähimaksuominaisuuden kortiltani?
Lähimaksuominaisuutta ei ole pakko käyttää, vaikka kortilla olisikin lähimaksuominaisuus. Voit käyttää korttia normaaliin tapaan syöttämällä sen kortinlukijaan ja näppäilemällä tunnusluvun. Lähimaksuominaisuutta ei voi poistaa kortista.
Mitä teen, jos korttini varastetaan tai se katoaa?
Soita välittömästi kortin sulkupalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 800 131 031
Voiko minulla olla monta maksukorttia? Voinko saada rinnakkaiskortin?
Tällä hetkellä maksutiliin voi liittää vain yhden maksukortin.
Voinko nostaa käteistä automaatista St1 Mastercardilla? Entä kaupan kassalta?
St1 Mastercardilla voit nostaa käteistä kaikista Mastercard-tunnuksilla varustetuista nostoautomaatista Suomessa ja ulkomailla. Huomaathan, että voit tehdä käteisnostoja aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua asiakkuutesi alkamisesta edellyttäen, että olet noudattanut maksupalvelun ehtoja. Tässä vaiheessa myös rajan muuttaminen tulee mahdolliseksi St1 Way -sovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset). Käteisnostot kaupan kassalta eivät valitettavasti vielä ole mahdollisia.
Mikä valuuttakurssi on käytössä, jos asioin maassa, jonka valuuttana on muu kuin euro?
Kyseisen maan valuutta Mastercardin valuuttakurssilla arvostettuna.
Voinko rajoittaa internet-ostoja?
Voit rajoittaa internet-ostot soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) tai itse St1 Way -sovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset). Huomioithan, että mikäli internet-ostoja ei sallita, ei myöskään St1 Way -sovelluksen mobiilitankkausominaisuutta voi käyttää.
Mikä on kortin ostoraja/käteisnostoraja/verkkomaksuraja?
Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on nostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa. Kortille on myös mahdollista asettaa verkkomaksuesto, joilla voidaan ehkäistä kortin väärinkäyttöä verkkopalveluissa. Voit muuttaa rajoja soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) tai itse St1 Way -sovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset).
Korttini voimassaoloaika umpeutuu, mitä teen?
Lähetämme sinulle uuden kortin hyvissä ajoin ennen kuin entinen umpeutuu. Uuden kortin voit ottaa käyttöön heti sen saapuessa.
Apple Payn käyttäjät joutuvat poistamaan vanhan kortin Walleteista (eri laitteet) ja aktivoimaan uuden kortin Walleteihin St1 Way -mobiilisovelluksen kautta.
Nimeni/osoitteeni/yhteystietoni muuttuvat, miten toimin kortin suhteen ja ilmoitan muutoksesta?
Muuttuneet tiedot kannattaa aina päivittää Väestörekisterikeskukseen. St1 Finance saa tiedot Väestörekisterikeskuksesta. Voit aina myös soittaa St1 Financen asiakaspalveluun, jossa sinua neuvotaan.
Onko mahdollista saada uusi PIN-koodi?
On, soittamalla asiakaspalveluun. Tunnusluvun tilaamisesta peritään hinnaston mukainen maksu.
Voiko uuden PIN-koodin tilata sovelluksessa?
Ei.
Miten kortin turvarajoja voi muuttaa?
Voit muuttaa kortin käteisnosto- ja ostorajoja ja maantieteellistä käyttöaluetta sekä sallia tai estää kortilla tehtävät verkkomaksut soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun tai itse St1 Way -sovelluksessa (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset).
Verkkomaksaminen kortilla ei onnistu, mitä teen?
Ota yhteys asiakaspalveluumme tai katso oletko sallinut verkkomaksamisen St1 Way -sovelluksesta (Omat tiedot/St1 Mastercard/Tiedot/Asetukset).
Miten käytän korttiani verkkomaksamiseen?
Kortilla verkossa maksamiseen tarvitset korttinumerosi ja kortistasi löytyvän tarkistusluvun eli CVV-luvun. Jos käyttämäsi verkkokauppa käyttää Mastercardin Identity Check (3D) -palvelua, tarvitset verkossa maksamiseen korttitietojen lisäksi St1 Way -sovelluksessa luomaasi St1 ID:tä. Oston yhteydessä sinua pyydetään kirjautumaan St1Way -sovellukseen ja vahvistamaan ostotapahtuma St1 ID:llä.
Milloin tilaamani kortti saapuu?
Fyysinen kortti saapuu parin viikon kuluessa hakemuksen hyväksymisestä. Toimitusaikaan vaikuttaa postin jakeluajat.
Syötin tunnusluvun väärin useampaan kertaan ja nyt kortin tunnusluku ei toimi/kortti on lukkiutunut. Miten toimin?
Pystyt itse avaamaan kortin näppäilemällä oikean tunnusluvun käteisnostoautomaatilla. Jos olet unohtanut korttisi tunnusluvun tai tunnusluku ei toimi, ota yhteys St1 Financen asiakaspalveluun.
Mistä saan uuden PIN-koodin kortilleni?
PIN-koodi toimitetaan kotiisi fyysisen kortin toimittamisen jälkeen. Uuden PIN-koodin saat soittamalla St1 Financen Asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16).
Mikä on Mastercard Automatic Billing Updater?
Mastercard Automatic Billing Updater -palvelun avulla päivitetyt maksutietosi toimitetaan automaattisesti ja turvallisesti palvelun piirissä olevalle kauppiaalle, jonka kanssa olet tehnyt toistuvaisveloitussopimuksen. Toistuvaisveloituksesi jatkuu ennallaan tilanteissa, joissa St1 Mastercard -korttisi tiedot muuttuvat esimerkiksi kortin voimassaoloajan vaihduttua tai saadessasi uuden kortin kadonneen tai varastetun maksukortin tilalle, edellyttäen, että kauppias hyödyntää Automatic Billing Updater -palvelun tarjoamia tietoja. Kaikki kauppiaat eivät ole palvelun piirissä, joten St1 Finance ei voi taata, että tiedot päivittyvät automaattisesti kaikille kauppiaille, joiden kanssa olet solminut toistuvaisveloitussopimuksen.
St1 Financen myöntämät maksukortit ovat automaattisesti palvelun piirissä, joten tehdessäsi toistuvaisveloitussopimuksen kauppiaan kanssa sinun ei tarvitse erikseen sopia St1 Financen kanssa maksutietojesi liittämisestä Automatic Billing Updater -palvelun piiriin. Mastercard sallii vain palveluun rekisteröityneille kauppiaille pääsyn tarkastamaan päivitetyt maksutiedot tilanteessa, jossa asiakkaan toistuvaisveloitus epäonnistuu.
Halutessasi estää maksutietojesi automaattisen päivittämisen Automatic Billing Updater -palvelun kautta ole hyvä ja ota yhteyttä St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16).
Onko St1 Mastercardissa kuukausi- tai vuosimaksua?
St1 Mastercardilla ei ole tilinhoitomaksua, mikäli käytät korttia vähintään kerran kuussa maksamiseen verkostossamme (St1 ja Shell- asemat Suomessa, Ruotsissa ja Shell-asemat Norjassa, myös mobiilitankkaus). Muutoin tilinhoitomaksu on 3€/kk. Kuukautena jolloin et käytä korttia lainkaan emme veloita tilinhoitomaksua.
Mikä on St1 Mastercardin luoton korko?
S
St1 Maksutiliin liitetyn tililuoton todellinen vuosikorko ja maksettava kokonaismäärä lasketaan olettaen, että luottomäärä on 1 500 euroa, luottoaika on yksi vuosi ja luotto on nostettu kerralla kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 12 saman suuruisena eränä kuukauden välein.
Käytettäessä tililuottoa St1 Mastercardilla luoton korko on 3 kk euribor + 12 % ja tilinhoitopalkkio 3,0 €/kk. Todellinen vuosikorko on 21,54 % ja maksettava kokonaismäärä on 1 664,58 €, korot ja kulut yhteensä 164,58 € (Euribor 6/2023) edellä mainituilla oletuksilla. Asiakkaan käyttäessä St1 Mastercard -tililuottoa St1/Shell-asemilla vähintään kerran laskutuskauden aikana tilinhoitomaksua ei veloiteta. Tällöin todellinen vuosikorko on 16,60 % ja maksettava kokonaismäärä on 1 628,58 €, korot ja kulut yhteensä 128,58 € (Euribor 6/2023).
Miten voin saada laskuni?
Ensimmäinen lasku toimitetaan aina hakemuksen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Kun olet saanut ensimmäisen laskusi, voit aktivoida e-laskun oman verkkopankkisi kautta. Löydät St1 Mastercardin e-laskutilauslomakkeen nimellä St1 Finance Oy. Tilausta varten tarvitset St1 Mastercard -laskultasi löytyvän luottotilisi viitenumeron.
Jos haluat asettaa e-laskun automaattiseen veloitukseen niin, että maksat laskun vähimmäislyhennyksen (10 % tai 25 €) sijaan aina koko laskun loppusumman, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) laskun vähimmäislyhennyserän muuttamiseksi.
Voit saada laskun PDF:nä sähköpostiisi tai e-laskuna verkkopankkiisi. Jos haluat, voimme myös postittaa sinulle paperilaskun ilmoittamaasi osoitteeseen. Paperisesta laskusta veloitamme hinnaston mukaisen hinnan.
Laskutuskausi on kalenterikuukausi.
Miksi ostokseni on veloitettu kahteen kertaan?
Jos tapahtuma on veloitettu tililtäsi kahteen kertaan, on syynä useimmiten se, että tapahtuma on lähtenyt kauppiaalta kahteen kertaan. Mikäli veloittaja on sinulle tuttu yritys, suosittelemme olemaan ensin yhteydessä suoraan yritykseen veloituksen aiheellisuuden ja mahdollisen hyvityksen osalta.
Jos veloittaja ei suostu hyvittämään tapahtumaa, voit tehdä reklamaation helpoiten nettisivuiltamme löytyvällä reklamaatiolomakkeella, kun ostot on veloitettu sinulta. Reklamaatiossa sinun tulee kiistää tehneesi tapahtumat sekä mainita tapahtumien päivämäärät, veloittajien nimet ja veloitusten summat.
Mitä teen, jos tililläni on tapahtumia, joita en ole tehnyt?
Ota yhteyttä asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) ja tutustu nettisivuillamme korttireklamaation tekemiseen.
En tunnista tehtyä ostosta, miten toimin?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa autamme sinua tapahtuman tietojen avulla tunnistamaan tapahtuman.
Jos et lisätietojenkaan avulla tunnista tapahtumaa, tee korttireklamaatio nettisivuiltamme löytyvällä korttireklamaatiolomakkeella. Mikäli epäilet kortin tietojen joutuneen vääriin käsiin, sulje kortti asiakaspalveluun soittamalla puh. 0800 131 031.
Miksi en ole saanut St1 Mastercard -laskuani?
St1 Mastercard -lasku lähetetään St1 Way -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit tarkastaa sähköpostiosoitteesi St1 Way -sovelluksesta kohdasta ”Omat tiedot”. Mikäli sähköpostiosoitteesi on sovelluksessa oikein, mutta et ole saanut laskua, niin tarkistathan vielä, löytyykö laskun sisältävä sähköposti sähköpostisi roskaposti-kansiosta. Jos lasku ei ole roskaposti-kansiossa tai sovelluksen käyttöönottovaiheessa antamasi sähköpostiosoite on väärä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Mitä minun tulisi tehdä, jos olen vahingossa maksanut liikaa?
Liikaa maksettu suoritus eli ns. plussasaldo on kätevintä käyttää pois seuraavaan ostokseen. Tarkistathan aina laskulta minkä verran sinun tulee maksaa meille.
Mistä näen korttitapahtumani ja tilitiedot?
St1 Mastercardisi tapahtumia ja tililuottosi tapahtumia seuraat kätevästi St1 Way -sovelluksesta. Kirjaudu sisään St1 ID:lläsi kohdassa Omat tiedot. Valitse omissa tiedoissa St1 Mastercard jolloin saat näkyviin korttikuvakkeen ja korttisi tiedot sekä tapahtumat. Kortin kuvassa näet käytettävissä olevan luoton määrän. Korttikuvan alapuolella näet avoimet katevaraukset ja tilille kirjatut tapahtumat. Tiedot-välilehdellä näet kortin perustiedot ja muutettavissa olevat asetukset.
Miten voin tarkastella omia tietojani ja muuttaa niitä?
Voit tarkastella omia ja korttisi tietoja St1 Way -sovelluksessa. Henkilötietosi päivittyvät meille automaattisesti Väestörekisterissä olevien tietojen perusteella. Voit ilman muuta päivittää sähköpostia ja puhelinnumeroa koskevia tietoja soittamalla asiakaspalveluumme.
Millä alustoilla St1 Way -sovellus toimii?
St1 Way -sovellus toimii iOS ja Android alustoilla.
Minkä käyttöjärjestelmän St1 Way -sovellus vaatii toimiakseen?
St1 Way -sovellus toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä: iOS 11 (iPhone SE, 6 tai uudempi), joissa on TouchID tai FaceID. Android-laitteilla 6.0 tai uudempi.
Läheiseni, jolla oli St1 Mastercard on kuollut. Kuinka toimin?
St1 Finance saa virallisen tiedon maksutiliasiakkaan kuolemasta Väestörekisteristä. Omaisen kuolemasta voi kuitenkin ilmoittaa St1 Financelle. Vainajan asiakkuuden hoito edellyttää yksilöityä valtakirjaa, muutoin asiakkuudesta ei voida keskustella. Perunkirjoitusta varten lähetämme kuolinpesän osakkaille vainajan maksupalvelusta maksuttoman saldotodistuksen. Saldotodistus toimitetaan vainajan osoitteeseen.
Miten voin irtisanoa asiakkuuteni?
Ota yhteys asiakaspalveluumme ma-pe 8-16 puh. 0800 131 031, jos haluat peruuttaa tai päättää sopimuksen.
Miksi St1 Mastercard -laskulla ja St1 Way -sovelluksen St1 Mastercardin tapahtumalistauksessa ei näytetä mobiilitankkaustapahtumalla sen aseman tietoja, missä maksoin tankkaukseni St1 Way -sovelluksella?
Mobiilitankkaustapahtumalla kauppiaan nimi on aina St1 Sovellus Helsinki. Ostopaikan ja muut yksittäiseen mobiilitankkaukseen liittyvät tiedot löydät St1 Way -sovelluksen kohdasta Kuitit
St1 Way -sovelluksessa maksat autosi tankkauksen mobiilisti, haet sinua lähimmän huoltoaseman sekä ostat autopesut. St1 Way -sovellusta voit käyttää kaikilla St1- ja Shell-asemilla.
St1 Way -sovellus toimii iOS 13 tai uudemmassa käyttöjärjestelmässä, puhelinmalleilla iPhone SE, 6s tai uudempi (myös TouchID ja FaceID ominaisuuksilla). Android-järjestelmissä 6.0 tai uudempi (myös sormenjälkitunniste-ominaisuudella).
St1 Way -sovellus on maksuton ja sen voi ladata App Store- ja tai Google Play -latauskaupasta. Ensimmäisellä kerralla tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella, jonka jälkeen asiakas luo itselleen henkilökohtaisen St1 ID -tunnuksen, jolla kirjaudutaan mm. mobiilitankkaamaan.
Ohjeet vaiheittain:
1. Lataa maksuton St1 Way App Store- tai Google Play -latauskaupasta.
2. Rekisteröidy ja lisää maksukortti. Voit lisätä oman maksukorttisi esim. Mastercardin tai Visan.
3. Ota asetuksista halutessasi käyttöön sormenjälki- tai kasvojentunnistus ja olet valmis tankkaamaan.
St1 Way -sovelluksella voit:
Jos unohdat St1 ID:n, poista St1 Way -sovellus ja lataa se uudelleen laitteellesi. Tee tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla ja luo uusi ID. Muut asiakastietosi ovat tallessa sovelluksessa eikä niitä tarvitse syöttää uudelleen.
Android-laitteella käyttäjä joutuu yleensä tekemään sovellusdatan poiston: Asetukset --> Sovellukset --> St1 Way --> Tallennustila --> Tyhjennä tiedot. Tämän jälkeen voit ladata sovelluksen Google Play -sovelluskaupasta uudelleen. Sovellus pyytää sähköpostiosoitettasi, johon saat varmennuskoodin. Tämän jälkeen voit jatkaa kirjautumiseen omilla pankkitunnuksillasi ja pääset uudelleen aktivoimaan St1 ID:si. Joillain Android-laitteilla myös välimuistin tyhjentäminen on tarpeen ennen sovelluksen lataamista uudelleen.
Apple-laitteella poista sovellus ja lataa se uudelleen App Store -latauskaupasta. Käyttöönotto toimii samalla tavalla kuin Android-laitteessa (ks. yllä).
Huom! Mikäli et saa varmennuskoodia antamaasi sähköpostiosoitteeseen, tarkistathan myös roskapostikansiosi.
Kyllä voit! Rekisteröi vain St1 Mastercard, muu credit-/debit-kortti tai Apple Pay St1 Way -sovellukseen. Tankkauksen voit maksaa sekä automaattiasemilla että palvelevilla St1- ja Shell-asemilla.
Huom! Palvelevilla asemilla mobiilitankkaus onnistuu merkityillä automaattimittareilla.
Mobiilitankkaajana maksutapaetusi on 1 snt/l. Jos maksat mobiilitankatessasi St1 Way -sovellukseen liitetyllä St1 Mastercardilla, on maksutapaetusi tällä hetkellä 2,5 snt/l.
Kun olet ladannut St1 Way -sovelluksen ja tallentanut sinne maksukorttitiedot, toimi näin:
1. Aja vapaalle mittarille (automaattiasemalla mille tahansa)
2. Käynnistä St1 Way -sovellus ja seuraa sovelluksen ohjeita. Huom! Mikäli et pääse Android-laitteellasi kirjautumaan suoraan tankkauskohdasta, kirjaudu ensin sisään Omat tiedot -välilehdellä. Tämän jälkeen valitse Koti-näppäin ja siirry mobiilitankkaukseen.
3. Aloita tankkaus
4. Kuittikuva ilmestyy laitteellesi tankkauksen päätyttyä. Mahdollinen kampanjaetu näkyy kuitilla eriteltynä. Paperikuittia mobiilitankkauksen yhteydessä ei muodostu. Mobiilitankkauskuitit löydät St1 Way -sovelluksesta kohdasta Omat tiedot.
Palvelevilla St1- ja Shell-asemilla mobiilitankkaus toimii automaattimittareilla. Valitse siis automaattimittari, jossa on mobiilitankkausmahdollisuus ja toimi kuten yllä.
Kyllä vain! St1 Way -sovelluksesta löydät kuitit kaikista sovelluksen kautta tehdyistä ostoista (mobiilitankkaukset ja autopesut). Toisinaan kuitti tulee näkyviin muutaman minuutin viiveellä. Perfectautopesu.fi-verkkokaupan kautta ostettujen pesujen kuitit sekä pesukoodit löytyvät verkkokaupan kirjautumissivuilta.
Käteisalennuskortteja ei voi tällä hetkellä liittää St1 Way -sovellukseen. Debit-kortin voit lisätä sovellukseen ja käyttää sitä mobiilitankatessasi. Käteisalennusta ei saa mobiilitankkauksen yhteydessä, mutta saat St1 Wayn tankkausalennuksen, joka on tällä hetkellä 1 snt/l.
Käteisalennuskortteja ei voi tällä hetkellä liittää St1 Way -sovellukseen. Mobiilisovelluksella tankatessasi saat aina alennusta 1 snt/l.
Mikäli haluat vaihtaa sähköpostiosoitteesi sovelluksessa, voit poistaa sovelluksen puhelimestasi ja aktivoida sen uudelleen, Valitse kirjautumisessa rekisteröidy nyt ja näppäile toinen sähköpostiosoite.
Miten aktivoin kortin Apple Walletiin/Apple Payhin?
Kortin aktivointi Apple Wallet:iin tapahtuu St1Way -sovelluksen kautta. Mene St1 Way -sovelluksessa kohtaan Omat tiedot --> St1 Mastercard --> Tiedot --> lisää AppleWallettiin. Mikäli sinulla on Wallet käytössä useammalla laitteella lisää kortti järjestyksessä: Apple Watch, iPad, iPhone. Korttisi lisääminen tapahtuu St1 Way -sovelluksen kautta ja vahvistat tämän St1 ID:lläsi. Tarkempia ohjeita löytyy St1 Financen nettisivuilta.
Mikäli kortin lisäämisessä Apple Wallettiin tulee ongelmia, otathan yhteyttä asiakaspalveluun arkena 8-16 puh. 0800 131 031. ApplePayn toimintoihin kannattaa tutustua myös Applen sivujen kautta.