Usein kysytyt kysymykset

St1 Mastercard -korttisi viimeinen käyttöpäivä oli 31.10.

Olemme lähettäneet sähköpostitse tiedon korttisi loppumisesta sekä irtisanoneet voimassa olevan luottosopimuksesi 13.6.2023.

Tuotteen päättyminen

Miksi suljitte toimivan kortin?

St1 on tehnyt päätöksen luopua yksityisille kuluttajille suunnatuista fyysisistä maksukorttituotteista St1 Mastercardista ja Shell Card Privatesta. Keskitymme jatkossa entistä vahvemmin digitaalisten palveluidemme kehittämiseen.

Mihin mennessä minun tulee maksaa St1 Mastercard -korttini koko avoin saldo?

Voit päättää itse, haluatko maksaa käytetyn saldosi joko heti kokonaisuudessaan pois vai voimassa olevien ehtojen mukaisesti osissa.

Mitä minun tulee tehdä, jos olen käyttänyt St1 Mastercard -korttia toistuvien tilausten, esim. suoratoistopalveluiden maksamisessa?

Muista päivittää kyseisiin palveluihin jokin muu maksukortti ennen lokakuun loppua.

Voinko käyttää St1 Way -mobiilisovellusta ilman St1 Mastercard -korttia?

Kyllä voit. Lisää St1 Wayhin jokin muu Visa- tai Mastercard-kortti, niin pääset hyödyntämään kätevästi kaikkia St1 Wayn tarjoamia toiminnallisuuksia.

Miten voin lisätä St1 Käteisalennuskortin St1 Way -sovellukseen?

St1 Käteisalennuskorttia ei voi tällä hetkellä linkittää St1 Way -sovellukseen.

Jos pohdit, kumpaa välinettä kannattaa käyttää missäkin tilanteessa, niin tässä on lyhyt muistilista. Näistä kahdesta vaihtoehdosta St1 Käteisalennuskortti on ainoa, jolla saa etuja myös HelmiSimpukoista. Toisaalta St1 Way -sovellus on kätevä autopesujen ostamiseen ja sillä saa aina 1 snt/litra alennusta tankkauksista. St1 Käteisalennuskortin tankkausalennus vaihtelee ajankohdittain ja asemittain, mutta on aina vähintään 0,5 snt/litra.

Onko St1 Way -mobiilisovelluksen käyttäminen yhtä helppoa myös muilla korteilla?

Kyllä on. Käytä mobiilitankkausta tai autopesua maksaessasi toista maksuvälinettä tai Apple Payta iOS-puhelimissa. Kun teet maksutapahtuman muulla maksuvälineellä, voi kyseisen kortin liikkeellelaskija vaatia vahvan tunnistautumisen.

Miten te huomioitte pitkäaikaisen asiakkuuteni?

St1 Mastercardin asiakkaita tullaan huomioimaan marraskuussa erityiseduilla. Tulevat edut tulet saamaan St1 Way -mobiilisovelluksen kautta. Olemme lähettäneet asiakkaille lisätietoja sähköpostitse syyskuussa.

Yleiset kysymykset

Miten voin irtisanoa St1 Maksupalvelun ja St1 Tililuoton?

Voit irtisanoa St1 Maksupalvelun ja St1 Tililuoton soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0800 131 031 (ma-pe klo 8-16, ppm/mpm). Teemme puhelun yhteydessä vahvan tunnistautumisen.

Turvallisuus

Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?

Turvallisuussyistä asiakastietoja esim. korttitietoja ei koskaan kysytä suoraan sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Puhelimen välityksellä käytetään vahvaa tunnistautumista, joka tapahtuu St1 Way -sovelluksessa St1 ID:lläsi.

Mitä tarkoitetaan tietojen kalastelulla (phishing)?

Phishing eli tietojen kalastelu on yritys saada arkaluonteisia tietoja, kuten maksukortin numeroa, tunnuslukuja tai verkkopankkitunnuksia esimerkiksi huijausviestin muodossa. Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse.

Laskut ja luotto

Mikä on St1 Mastercardin luoton korko?

St1 Maksutiliin liitetyn tililuoton todellinen vuosikorko ja maksettava kokonaismäärä lasketaan olettaen, että luottomäärä on 1 500 euroa, luottoaika on yksi vuosi ja luotto on nostettu kerralla kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 12 saman suuruisena eränä kuukauden välein. 

Käytettäessä tililuottoa St1 Mastercardilla luoton korko on 3 kk euribor + 12 % ja tilinhoitopalkkio 3,0 €/kk. Todellinen vuosikorko on 22,10 % ja maksettava kokonaismäärä on 1 668,63 €, korot ja kulut yhteensä 168,63 € (euribor 3/2024) edellä mainituilla oletuksilla. Asiakkaan käyttäessä St1 Mastercard -tililuottoa St1/Shell-asemilla vähintään kerran laskutuskauden aikana tilinhoitomaksua ei veloiteta. Tällöin todellinen vuosikorko on 17,15 % ja maksettava kokonaismäärä on 1 632,63 €, korot ja kulut yhteensä 132,63 € (euribor 3/2024).

Miten voin saada laskuni?

Voit aktivoida e-laskun oman verkkopankkisi kautta. Löydät St1 Mastercardin e-laskutilauslomakkeen nimellä St1 Finance Oy. Tilausta varten tarvitset St1 Mastercard -laskultasi löytyvän luottotilisi viitenumeron.

Jos haluat asettaa e-laskun automaattiseen veloitukseen niin, että maksat laskun vähimmäislyhennyksen (10 % tai 25 €) sijaan aina koko laskun loppusumman, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0800 131 031 (pvm/mpm, klo 8-16) laskun vähimmäislyhennyserän muuttamiseksi.

Voit saada laskun PDF:nä sähköpostiisi tai e-laskuna verkkopankkiisi.

Laskutuskausi on kalenterikuukausi.

En tunnista tehtyä ostosta, miten toimin?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa autamme sinua tapahtuman tietojen avulla tunnistamaan tapahtuman.

Jos et lisätietojenkaan avulla tunnista tapahtumaa, tee korttireklamaatio nettisivuiltamme löytyvällä korttireklamaatiolomakkeella.

Miksi en ole saanut St1 Mastercard -laskuani?

St1 Mastercard -lasku lähetetään St1 Way -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit tarkastaa sähköpostiosoitteesi St1 Way -sovelluksesta kohdasta ”Omat tiedot”. Mikäli sähköpostiosoitteesi on sovelluksessa oikein, mutta et ole saanut laskua, niin tarkistathan vielä, löytyykö laskun sisältävä sähköposti sähköpostisi roskaposti-kansiosta. Jos lasku ei ole roskaposti-kansiossa tai sovelluksen käyttöönottovaiheessa antamasi sähköpostiosoite on väärä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mitä minun tulisi tehdä, jos olen vahingossa maksanut liikaa?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme liikasuorituksen palauttamista varten. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0800 131 031 (ma-pe klo 8-16, ppm/mpm). Teemme puhelun yhteydessä vahvan tunnistautumisen.

Asiakastili ja omat sivut

Mistä näen korttitapahtumani ja tilitiedot?

St1 Mastercardisi tapahtumia ja tililuottosi tapahtumia seuraat kätevästi St1 Way -sovelluksesta. Kirjaudu sisään St1 ID:lläsi kohdassa Omat tiedot. Valitse omissa tiedoissa St1 Mastercard jolloin saat näkyviin korttikuvakkeen ja korttisi tiedot sekä tapahtumat. Korttikuvan alapuolella näet tilille kirjatut tapahtumat. Tiedot-välilehdellä näet kortin perustiedot.

Miten voin tarkastella omia tietojani ja muuttaa niitä?

Voit tarkastella omia ja tililuottosi tietoja St1 Way -sovelluksessa. Henkilötietosi päivittyvät meille automaattisesti Väestörekisterissä olevien tietojen perusteella. Voit ilman muuta päivittää sähköpostia ja puhelinnumeroa koskevia tietoja soittamalla asiakaspalveluumme. 

Läheiseni, jolla oli St1 Mastercard on kuollut. Kuinka toimin?

St1 Finance saa virallisen tiedon maksutiliasiakkaan kuolemasta Väestörekisteristä. Omaisen kuolemasta voi kuitenkin ilmoittaa St1 Financelle. Vainajan asiakkuuden hoito edellyttää yksilöityä valtakirjaa, muutoin asiakkuudesta ei voida keskustella. Perunkirjoitusta varten lähetämme kuolinpesän osakkaille vainajan maksupalvelusta maksuttoman saldotodistuksen. Saldotodistus toimitetaan vainajan osoitteeseen.

Miten voin irtisanoa asiakkuuteni?

Ota yhteys asiakaspalveluumme ma-pe 8-16 puh. 0800 131 031.