Usein kysytyt kysymykset

Yleiset kysymykset

Miten voin hakea St1 Tililuottoa ja St1 Mastercardia?

Lataa itsellesi St1 Way -sovellus ja rekisteröidy St1 Asiakasohjelmaan. Hae sovelluksessa St1 Maksupalvelua ja St1 Tililuottoa sekä St1 Mastercardia. Hyväksytyn hakemuspäätöksen saatuasi toimitamme sinulle St1 Mastercardin tiedot heti St1 Way -sovellukseesi ja voit aloittaa kortin käytön sovelluksessa vaikka heti. Fyysinen kortti ja PIN-koodi toimitetaan sinulle viralliseen osoitteeseesi n. 2 viikon kuluessa.

Kuka tarjoaa maksupalvelun?

St1 Finance Oy, Finanssivalvonnan alainen maksulaitos.

Missä voin maksaa St1 Mastercardilla?

St1 Mastercard toimii kaikissa Mastercard -tunnuksilla varustetuissa liikkeissä, verkkokaupoissa, käteisnostoautomaateissa sekä monissa wallet -palveluissa sekä kotimaassa että ulkomailla.

Miten toimin, kun vaihdan älypuhelinta?

Lataa St1 Way -sovellus puhelimeesi ja rekisteröidy uudestaan, järjestelmä pyytää sinulta sähköpostiosoitteesi, johon saat varmennuskoodin. Tämän jälkeen voit tunnistautua pankkitunnuksillasi, jolloin sovellus löytää tietosi järjestelmästä. Sinun ei tarvitse hakea St1 Maksupalvelua/St1 Mastercardia uudelleen. St1 ID tulee aktivoida uudelle mobiililaitteelle erikseen.

Voinko käyttää useampaa älypuhelinta tai laitetta?

St1 Way -sovellusta voit käyttää useammalla laitteella. 

Miten voin perua hakemani St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin?

Voit perua hakemuksesi soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0100 5180 (ppm/mpm).

Miten voin irtisanoa St1 Maksupalvelu, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin

Voit irtisanoa St1 Maksupalvelun, St1 Tililuoton ja St1 Mastercardin soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 0100 5180 (ppm/mpm). 

Turvallisuus

Voiko lähimaksua käyttää vahingossa? Onko lähimaksaminen turvallista?

Lähimaksaminen on turvallisempaa kuin tavallinen korttimaksaminen, sillä sen avulla vältyt näppäilemästä PIN-koodia, jolloin kukaan ei voi vahingossakaan nähdä sitä. Korttia täytyy pitää parin sentin päässä maksupäätteestä muutaman sekunnin ajan, joten vahinkokäyttö on erittäin epätodennäköistä. 

Mitä teen, jos korttini katoaa tai korttitietoni joutuvat vääriin käsiin?

Soita välittömästi kortin sulkupalveluun  puh. 0100 5180 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 100 5180

Mitä tarkoitetaan tietojen kalastelulla (phishing)?

Phishing eli tietojen kalastelu on yritys saada arkaluonteisia tietoja, kuten maksukortin numeroa, tunnuslukuja tai verkkopankkitunnuksia esimerkiksi huijausviestin muodossa. Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse.

Sain sähköpostin pankilta ja siinä kysytään korttitietojani. Mitä vastaan?

Muista, että maksulaitosvirkailijat, pankki, viranomaiset tai muutakaan tahot eivät koskaan kysy maksukorttisi numeroa tai tunnuslukuja sähköpostiste tai puhelimitse. Viesti on poistettava välittömästi eikä siinä olevia linkkejä saa avata. Raportoi sähköpostitse tulleesta viestistä maksukortin myöntäjälle.

Käteisnostoautomaatissa on jotakin erikoista? Voinko nostaa siitä käteistä? Ilmoitanko asiasta johonkin?

Varmista automaatin turvallisuus soittamalla automaatissa näkyvään huoltonumeroon. Älä käytä automaattia.

Mitä tarkoittavat kortin osto- ja käteisnostorajat?

Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on käteisnostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa.

Miksi kortilla on maarajaus? Mikä se on?

Maarajauksella voit määritellä, missä kaikkialla kortti toimii. Arkena riittää, että korttia voi käyttää Suomessa, mutta matkalle lähtiessä rajauksen voi muuttaa koskemaan vaikka koko Eurooppaa. Kortillasi olevan oletusarvon näet St1 Way -sovelluksesta. Voit muuttaa maantieteellistä rajausta soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0100 5180 (pvm/mpm, klo 8-16).

Miksi en voi asioida kanssanne sähköpostin välityksellä?

Turvallisuussyistä asiakastietoja esim. korttitietoja ei koskaan kysytä suoraan sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Puhelimen välityksellä käytetään vahvaa tunnistautumista, joka tapahtuu St1 Way -sovelluksessa St1 ID:lläsi.

Kortit

Miten saan kortin, jossa on lähimaksuominaisuus?

St1 Mastercardissa on automaattisesti lähimaksuominaisuus.

Mitä lähimaksaminen tarkoittaa?

Lähimaksua voi käyttää, jos ostosten arvo on enintään 50€. Lähimaksulla tarkoitetaan maksutapahtumaa, jossa kortti asetetaan maksupäätteen lähelle, jolloin maksun tiedot siirtyvät etänä kortin ja päätteen välillä ilman, että PIN-koodia käytetään. Onnistuneesta maksutapahtumasta pääte ilmoittaa ääni- ja valomerkillä. Lähimaksu toiminto on kaikissa sellaisia maksupäätteissä, joissa on lähimaksun kaarisymboli.

Sain kortin, jossa on lähimaksuominaisuus, miten saan sen käyttöön?

Aktivoit lähimaksuominaisuuden, kun syötät uuden korttisi sirulukijaan ja hyväksyt tapahtuman PIN-koodilla. Kun ostosten arvo on enintään 50€, vie kortti n. 3 sentin päähän päätteestä, jolloin lähimaksu rekisteröityy. Ajoittain kassajärjestelmä saattaa pyytää sinua vahvistamaan myös alle 50 euron ostoksen PIN-koodilla. 

Tarvitsenko tunnuslukua, jos minulla on kortti lähimaksuominaisuudella?

Tunnuslukua tarvitsee aina, jos ostosten arvo ylittää 50€. Satunnaisesti maksupääte saattaa kysyä tunnuslukua vaikka ostosten arvo olisi alle 50 euroa. Näin voidaan varmistaa, että kortti on oikealla omistajalla.

Onko lähimaksun käyttö pakollista?

Lähimaksun käyttö on turvallisempaa kuin PIN-koodin näppäily, mutta lähimaksua ei ole pakko käyttää. Voit tehdä kaikki tapahtumat halutessasi syöttämällä kortin lukijaan ja näppäilemällä PIN-koodin.

Miten voin poistaa lähimaksuominaisuuden kortiltani?

Lähimaksuominaisuutta ei ole pakko käyttää, vaikka kortilla olisikin lähimaksuominaisuus. Voit käyttää korttia normaaliin tapaan syöttämällä sen kortinlukijaan ja näppäilemällä tunnusluvun. Lähimaksuominaisuutta ei voi poistaa kortista.

Mitä teen, jos korttini varastetaan tai se katoaa?

Soita välittömästi kortin sulkupalveluun puh. 0100 5180 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 100 5180.

Voiko minulla olla monta maksukorttia? Voinko saada rinnakkaiskortin?

Tällä hetkellä maksutiliin voi liittää vain yhden maksukortin.

Voinko nostaa käteistä automaatista St1 MasterCardilla? Entä kaupan kassalta?

St1 Mastercardilla voit nostaa käteistä kaikista Mastercard-tunnuksilla varustetuista nostoautomaatista Suomessa ja ulkomailla. Huomaathan, että voit tehdä käteisnostoja aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua asiakkuutesi alkamisesta edellyttäen, että olet noudattanut maksupalvelun ehtoja. Käteisnostot kaupan kassalta eivät valitettavasti vielä ole mahdollisia. 

Mikä valuuttakurssi on käytössä, jos asioin maassa, jonka valuuttana on muu kuin euro?

Kyseisen maan valuutta Mastercardin valuuttakurssilla arvostettuna.

Voinko rajoittaa internet-ostoja?

Voit rajoittaa internet-ostot soittamalla St1 Financen asiakaspalveluun puh. 0100 5180 (pvm/mpm, klo 8-16). Huomioithan, että mikäli internet-ostoja ei sallita, ei myöskään St1 Way-sovelluksen mobiilitankkausominaisuutta voi käyttää.

Mikä on kortin ostoraja/käteisnostoraja/verkkomaksuraja?

Maksukortille voi asettaa vuorokausikohtaisia turvarajoja, joilla pyritään takaamaan korttimaksamisen turvallisuus. Yksi näistä rajoista on ostoraja. Ostorajalla voi määrittää tietyn summan, jolla kortilla on mahdollista tehdä ostoksia yhdessä vuorokaudessa. Toinen turvaraja on nostoraja, joka määrittää, miten paljon käteistä kortilla voi nostaa yhdessä vuorokaudessa. Kortille on myös mahdollista asettaa verkkomaksuesto, joilla voidaan ehkäistä kortin väärinkäyttöä verkkopalveluissa. Voit muuttaa rajoja soittamalla St1 Financen Asiakaspalveluun.

Korttini voimassaoloaika umpeutuu, mitä teen?

Lähetämme sinulle uuden kortin ennen kuin entinen umpeutuu.

Nimeni/osoitteeni/yhteystietoni muuttuvat, miten toimin kortin suhteen ja ilmoitan muutoksesta?

Muuttuneet tiedot kannattaa aina päivittää Väestörekisterikeskukseen. St1 Finance saa tiedot Väestörekisterikeskuksesta. Voit aina myös soittaa St1 Financen asiakaspalveluun, jossa sinua neuvotaan.

Onko mahdollista saada uusi PIN-koodi?

On, soittamalla asiakaspalveluun. Tunnusluvun tilaamisesta peritään hinnaston mukainen maksu.

Voiko uuden PIN-koodin tilata sovelluksessa?

Ei.

Miten kortin turvarajoja voi muuttaa?

Voit muuttaa kortin käteisnosto- ja ostorajoja ja maantieteellistä käyttöaluetta sekä sallia tai estää kortilla tehtävät verkkomaksut ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Olen opiskelija, voinko saada St1 Mastercardin?

St1 Mastercardin ikäraja on 18 vuotta. Luottopäätöksemme perustuu kokonaisvaltaiseen arviointiin ja jos sinulla on tarpeeksi säännöllisiä tuloja hakemaasi luottoon nähden, on St1 Mastercardin saaminen mahdollista.

Verkkomaksaminen kortilla ei onnistu, mitä teen?

Ota yhteys asiakaspalveluumme.

Miten käytän korttiani verkkomaksamiseen?

Kortilla verkossa maksamiseen tarvitset korttinumerosi ja kortistasi löytyvän tarkistusluvun eli CVV-luvun. Jos käyttämäsi verkkokauppa käyttää Mastercardin Identity Check (3D) -palvelua, tarvitset verkossa maksamiseen korttitietojen lisäksi St1 Way -sovelluksessa luomaasi St1 ID:tä. Oston yhteydessä sinua pyydetään kirjautumaan St1Way -sovellukseen ja vahvistamaan ostotapahtuma St1 ID:llä. 

Milloin tilaamani kortti saapuu?

Fyysinen kortti saapuu parin viikon kuluessa hakemuksen hyväksymisestä. Toimitusaikaan vaikuttaa postin jakeluajat.

Syötin tunnusluvun väärin useampaan kertaan ja nyt kortin tunnusluku ei toimi/kortti on lukkiutunut. Miten toimin?

Pystyt itse avaamaan kortin näppäilemällä oikean tunnusluvun käteisnostoautomaatilla. Jos olet unohtanut korttisi tunnusluvun tai tunnusluku ei toimi, ota yhteys St1 Financen asiakaspalveluun.

Mistä saan uuden PIN-koodin kortilleni?

PIN-koodi toimitetaan kotiisi fyysisen kortin toimittamisen jälkeen. Uuden PIN-koodin saat soittamalla St1 Financen Asiakaspalveluun.

Mikä on Mastercard Automatic Billing Updater?

Mastercard Automatic Billing Updater -palvelun avulla päivitetyt maksutietosi toimitetaan automaattisesti ja turvallisesti palvelun piirissä olevalle kauppiaalle, jonka kanssa olet tehnyt toistuvaisveloitussopimuksen. Toistuvaisveloituksesi jatkuu ennallaan tilanteissa, joissa St1 Mastercard -korttisi tiedot muuttuvat esimerkiksi kortin voimassaoloajan vaihduttua tai saadessasi uuden kortin kadonneen tai varastetun maksukortin tilalle, edellyttäen, että kauppias hyödyntää Automatic Billing Updater -palvelun tarjoamia tietoja. Kaikki kauppiaat eivät ole palvelun piirissä, joten St1 Finance ei voi taata, että tiedot päivittyvät automaattisesti kaikille kauppiaille, joiden kanssa olet solminut toistuvaisveloitussopimuksen.

St1 Financen myöntämät maksukortit ovat automaattisesti palvelun piirissä, joten tehdessäsi toistuvaisveloitussopimuksen kauppiaan kanssa sinun ei tarvitse erikseen sopia St1 Financen kanssa maksutietojesi liittämisestä Automatic Billing Updater -palvelun piiriin. Mastercard sallii vain palveluun rekisteröityneille kauppiaille pääsyn tarkastamaan päivitetyt maksutiedot tilanteessa, jossa asiakkaan toistuvaisveloitus epäonnistuu.

Halutessasi estää maksutietojesi automaattisen päivittämisen Automatic Billing Updater -palvelun kautta ole hyvä ja ota yhteyttä St1 Financen asiakaspalveluun p. 0100 5180.

Laskut ja luotto

Onko St1 Mastercardissa kuukausi- tai vuosimaksua?

St1 Mastercardilla ei ole tilinhoitomaksua, mikäli käytät korttia vähintään kerran kuussa maksamiseen verkostossamme (St1 ja Shell- asemat Suomessa, Ruotsissa ja Shell-asemat Norjassa, myös mobiilitankkaus). Muutoin tilinhoitomaksu on 3€/kk. Kuukautena jolloin et käytä korttia lainkaan emme veloita tilinhoitomaksua.

Mikä on St1 Mastercardin luoton korko?

St1 Maksutiliin liitetyn tililuoton todellinen vuosikorko ja maksettava kokonaismäärä lasketaan olettaen, että luottomäärä on 1 500 euroa, luottoaika on yksi vuosi ja luotto on nostettu kerralla kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 12 saman suuruisena eränä kuukauden välein. 

Käytettäessä tililuottoa St1 Mastercardilla luoton korko on 3 kk euribor + 12 % ja tilinhoitopalkkio 3,0 €/kk. Todellinen vuosikorko on 17,17 % ja maksettava kokonaismäärä on 1632,67 €, korot ja kulut yhteensä 132,67 € (Euribor 03/2019) edellä mainituilla oletuksilla. Asiakkaan käyttäessä St1 Mastercard -tililuottoa St1/Shell-asemilla vähintään kerran laskutuskauden aikana, ei häneltä veloiteta tilinhoitomaksua. Tällöin todellinen vuosikorko on 12,34 % ja maksettava kokonaismäärä on 1596,67 €, korot ja kulut yhteensä 96,67 € (Euribor 03/2019).

Miten voin saada laskuni?

Voit saada laskusi PDF:nä sähköpostiisi tai e-laskuna verkkopankkiisi. Jos haluat, postitamme sinulle paperilaskun ilmoittamaasi osoitteeseen. Paperisesta laskusta veloitamme hinnaston mukaisen hinnan.

E-laskun voit tilata verkkopankissasi. Löydät St1 Mastercardin e-laskutilauslomakkeen nimellä St1 Finance Mastercard.  Tilausta varten tarvitset St1 Mastercard -laskultasi löytyvän luottotilisi tilinumeron. Jos haluat asettaa e-laskun automaattiseen veloitukseen niin, että maksat laskun vähimmäislyhennyksen (10 % tai 25 €) sijaan aina koko laskun loppusumman, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme laskun vähimmäislyhennyserän muuttamiseksi.

Miksi ostokseni on veloitettu kahteen kertaan?

Jos tapahtuma on veloitettu tililtäsi kahteen kertaan, on syynä useimmiten se, että tapahtuma on lähtenyt kauppiaalta kahteen kertaan. Mikäli veloittaja on sinulle tuttu yritys, suosittelemme olemaan ensin yhteydessä suoraan yritykseen veloituksen aiheellisuuden ja mahdollisen hyvityksen osalta.


Jos veloittaja ei suostu hyvittämään tapahtumaa, voit tehdä reklamaation helpoiten nettisivuiltamme löytyvällä reklamaatiolomakkeella, kun ostot on veloitettu sinulta. Reklamaatiossa sinun tulee kiistää tehneesi tapahtumat sekä mainita tapahtumien päivämäärät, veloittajien nimet ja veloitusten summat. 
 

Mitä teen, jos tililläni on tapahtumia, joita en ole tehnyt?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun puh. 0100 5180 (pvm/mpm, klo 8-16) ja tutustu nettisivuillamme korttireklamaation tekemiseen.

En tunnista tehtyä ostosta, miten toimin?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jossa autamme sinua tapahtuman tietojen avulla tunnistamaan tapahtuman.

Jos et lisätietojenkaan avulla tunnista tapahtumaa, tee korttireklamaatio nettisivuiltamme löytyvällä korttireklamaatiolomakkeella. Mikäli epäilet kortin tietojen joutuneen vääriin käsiin, sulje kortti asiakaspalveluun soittamalla.

Olen opiskelija, voinko saada Mastercardin?

St1 Mastercardin ikäraja on 18 vuotta. Luottopäätöksemme perustuu kokonaisvaltaiseen arviointiin ja jos sinulla on tarpeeksi säännöllisiä tuloja hakemaasi luottoon nähden, on St1 Mastercardin saaminen mahdollista.

Miksi en ole saanut St1 Mastercard -laskuani?

St1 Mastercard -lasku lähetetään St1 Way -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit tarkastaa sähköpostiosoitteesi St1 Way -sovelluksesta kohdasta ”Omat tiedot”. Mikäli sähköpostiosoitteesi on sovelluksessa oikein, mutta et ole saanut laskua, niin tarkistathan vielä, löytyykö laskun sisältävä sähköposti sähköpostisi roskaposti-kansiosta. Jos lasku ei ole roskaposti-kansiossa tai sovelluksen käyttöönottovaiheessa antamasi sähköpostiosoite on väärä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Asiakastili ja omat sivut

Mistä näen korttitapahtumani ja tilitiedot?

St1 Mastercardisi tapahtumia ja tililuottosi tapahtumia seuraat kätevästi St1 Way -sovelluksesta. Kirjaudu sisään St1 ID:lläsi kohdassa Omat tiedot. Valitse omissa tiedoissa St1 Mastercard jolloin saat näkyviin korttikuvakkeen ja korttisi tiedot sekä tapahtumat. Korttikuvakkeen yläpuolella oleva luku on käytössä oleva saldo. Korttikuvakkeen alapuolelta näet kortin tapahtumat ja tiedot.

Laskutuskausi on kalenterikuukausi. Ensimmäinen lasku tulee sähköpostiisi ja sen jälkeen voit aktivoida e-laskun oman verkkopankkisi kautta. 

Miten voin tarkastella omia tietojani ja muuttaa niitä?

Voit tarkastella omia ja korttisi tietoja St1 Way -sovelluksessa. Henkilötietosi päivittyvät meille automaattisesti Väestörekisterissä olevien tietojen perusteella. Voit ilman muuta päivittää sähköpostia ja puhelinnumeroa koskevia tietoja soittamalla asiakaspalveluumme. Jatkossa muutosten tekeminen tulee mahdolliseksi myös St1 Way -sovelluksessa.

Millä alustoilla St1 Way -sovellus toimii?

St1 Way -sovellus toimii iOS ja Android alustoilla.

Minkä käyttöjärjestelmän St1 Way -sovellus vaatii toimiakseen?

St1 Way -sovellus toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä: iOS 11 (iPhone SE tai 6) tai uudempi, joissa on TouchID tai FaceID. Android-laitteilla 5.0 tai uudempi.

Läheiseni, jolla oli St1 Mastercard on kuollut. Kuinka toimin?

St1 Finance saa virallisen tiedon maksutiliasiakkaan kuolemasta Väestörekisteristä. Omaisen kuolemasta voi kuitenkin ilmoittaa St1 Financelle. Vainajan asiakkuuden hoito edellyttää kuitenkin yksilöityä valtakirjaa, muutoin asiakkuudesta ei voida keskustella. Perunkirjoitusta varten lähetämme kuolinpesän osakkaille vainajan maksupalvelusta maksuttoman saldotodistuksen. Saldotodistus toimitetaan vainajan osoitteeseen.

Miten voin irtisanoa asiakkuuteni?

Ota yhteys asiakaspalveluumme, jos haluat peruuttaa tai päättää sopimuksen.

Miksi St1 Mastercard -laskulla ja St1 Way -sovelluksen St1 Mastercardin tapahtumalistauksessa ei näytetä mobiilitankkaustapahtumalla sen aseman tietoja, missä maksoin tankkaukseni St1 Way -sovelluksella?

Mobiilitankkaustapahtumalla kauppiaan nimi on aina St1 Sovellus Helsinki. Ostopaikan ja muut yksittäiseen mobiilitankkaukseen liittyvät tiedot löydät St1 Way -sovelluksen kohdasta Kuitit

Asiakkuus

Miten haen St1 Maksutiliä ja siihen liittyvää Maksukorttia?

Tililuottoa ja siihen liittyvää St1 Mastercardia haetaan St1 Way -sovelluksen kautta.  Lataa St1 Way -sovellus sovelluskaupasta ja liitty St1 Asiakasohjelmaan. Rekisteröidy maksupalveluun tunnistautumalla vahvasti (TUPAS)  ja hae tililuottoa sekä St1 Mastercard korttia. Hyväksytystä hakemuksesta tulee sinulle sovellukseen ilmoitus ja sovellukseen liitetään maksutili, haettu tililuotto sekä maksukortti, joka on heti valmiina käyttöön esimerkiksi mobiilimaksuihin. Lähetämme sinulle  ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen maksupalvelun tililuoton sopimuksen, ehdot, hinnaston, turvaohjeen sekä eurooppalaiset vakiomuotoiset kuluttajaluottotiedot. Tämän jälkeen saat noin kahden viikon kuluessa fyysisen kortin ja tunnusluvun erillisinä lähetyksinä postitse.

Mikä käyttöjärjestelmä tukee St1 Way -sovellusta?

St1 Way -sovellus toimii seuraavilla käyttöjärjestelmillä: iOS 11 (iPhone SE tai 6) tai uudempi, joissa TouchID tai FaceID. Android-käyttöjärjestelmässä 5.0 tai uudempi.

Millainen puhelin/tablettilaite minulla pitää olla?

St1 Way -sovellus toimii seuraavilla puhelimilla: iOS 11 (iPhone SE tai 6) tai uudempi, joissa TouchID tai FaceID. Android-käyttöjärjestelmässä 5.0 tai uudempi.

Miten saan Tupas- tunnistautumisen onnistumaan Danske Bankin verkkopankkitunnuksilla? 

Danske Bank näkyy St1 Way -sovelluksen vahvassa tunnistautumisessa väärin.  Tunnistautuminen on kuitenkin mahdollista Danske Bankin avulla, perusteelliset ohjeet löydät täältä.

St1 Way -sovellus

Mikä on St1 Way -sovellus?

Maksamisen ja asiakasviestinnän sovellus St1:n asiakkaille. St1 Way -sovellus korvaa aiemmin tarjoamamme Palvelumestari-sovelluksen.

Mitä palveluita löydän St1 Way -sovelluksesta?

St1 Way -sovelluksella voit:

  • maksaa tankkauksen. Mobiilitankkaus toimii St1 -automaattiasemilla ja Shell Express -automaattiasemilla.
  • ostaa autopesuja
  • hakea St1 Mastercardia, seurata kortillasi tekemiä ostoja sekä tulevaisuudessa hallinnoida St1 Maksutilisi tietoja
  • tarkastella lähimpiä asemia ja navigoida niille
Millä puhelimilla St1 Way -sovellus toimii?

St1 Way -sovellus toimii seuraavien käyttöjärjestelmien kanssa: iOS 11 (iPhone SE, 6 tai uudempi), joissa TouchID tai FaceID. Android-järjestelmissä 5.0 tai uudempi.

Mistä sovelluksen voi ladata?

Sovelluksen voit ladata älypuhelimella tai tablettilaiteella, ei tietokoneella tai läppärillä. 

Voit ladata iOS -version AppStoresta tästä.
Voit ladata Android -version GooglePlaysta tästä.

Hakusanalla: St1 Way Finland

Jos unohdan sovelluksen St1 ID:n mitä teen?

Jos unohdat St1 ID:n, poista St1 Way -sovellus ja lataa se uudelleen puhelimeesi. Tee tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla ja luo uusi ID. Muut asiakastietosi ovat tallessa sovelluksessa eikä niitä tarvitse syöttää uudelleen.

Android-laitteella yleensä käyttäjä joutuu tekemään sovellusdatan poiston (Asetukset --> Sovellukset --> St1 Way --> Tallennustila --> Tyhjennä tiedot), jonka jälkeen voit ladata sovelluksen Play-kaupasta uudestaan. Sovellus pyytää sähköpostiosoitettasi, johon lähetetään varmennuskoodi ja sen jälkeen jatkat kirjautumiseen pankkitunnuksilla. Tämän jälkeen pääset uudelleen aktivoimaan St1 ID:si. Joillain Android-laitteilla välimuistin tyhjentäminen on tarpeen ennen sovelluksen lataamista uudelleen.

Apple-laitteella poista sovellus ja lataa se uudelleen App Storesta. Käyttöönotto toimii samalla tavalla kuin Android-laitteessa (ks. yllä).

Voinko maksaa polttoaineeni St1 Way -sovelluksen kautta?

Kyllä! Rekisteröi vain St1 Mastercard, muu credit-/debit kortti tai Apple Pay St1 Way -sovellukseen. Tankkauksen voit maksaa St1 -automaattiasemilla ja Shell Express -automaattiasemilla. St1 Way -sovellus ei toimi ensimmäisessä vaiheessa palvelevien asemien automaattimittareilla.

Miten Mobiilitankkaus toimii St1- tai Shell express -automaattiasemalla?

Kun olet ladannut St1 Way -sovelluksen ja tallentanut sinne maksukorttitiedot, toimi näin:

  1. Aja vapaalle mittarille
  2. Käynnistä St1 Way -sovellus ja seuraa sovelluksen ohjeita. HUOM! Joillain Android-laitteilla, mikäli et pääse kirjautumaan suoraan tankkauskohdasta, kirjaudu ensin sisään Omat tiedot -välilehdellä. Tämän jälkeen valitse Koti-näppäin ja siirry Mobiilitankkaukseen.
  3. Aloita tankkaus
  4. Kuittikuva ilmestyy laitteellesi tankkauksen päätyttyä. Voit tallentaa sen kuvana mobiililaitteellesi, mahdollinen kampanjaetu näkyy kuitilla eriteltynä. Paperikuittia mobiilitankkauksen yhteydessä ei muodostu.

 

Omistan St1 Käteisalennuskortin ja käytän sitä debit-korttini kanssa. Voinko liittää olemassa olevan kortin St1 Way -sovellukseen mobiilitankkausta varten?

Käteisalennuskortteja ei voi tällä hetkellä liittää St1 Way -sovellukseen. Debit-kortin voit lisätä sovellukseen ja käyttää sitä mobiilitankkaukseen. Käteisalennusta ei siis saa mobiilitankkauksen yhteydessä alkuvaiheessa. Shell expressit eivät ole käteisalennuksen piirissä, joten siellä ominaisuus ei vaikuta.

Voinko maksaa St1 Way -sovelluksella Palvelumestarilleni tankkauksen ja palvelumaksun?

Mobiilitankkaus ei valitettavasti vielä toimi miehitetyillä Shell-asemilla.

Voinko lisätä St1 Käteisalennuskortin sovellukseen?

Käteisalennuskortteja ei voi tällä hetkellä liittää St1 Way -sovellukseen. Mobiilisovelluksella tankatessasi saat aina -1snt/litra alennusta.

Saanko kuitit tankkauksista edelleen sovellukseen?

St1 Way -sovelluksesta löydät kuitit kaikista sovelluksen kautta tehdyistä ostoista (mobiilitankkaus, pesut). Perfectautopesu.fi -verkkokaupan kautta ostettujen pesujen kuitit sekä pesukoodit löytyvät verkkokaupan kirjautumissivuilta.

Apple Pay

Miten aktivoin kortin Apple Walletiin/Apple Payhin?

Kortin aktivointi Apple Wallet:iin tapahtuu St1Way -sovelluksen kautta. Mene St1 Way -sovelluksessa kohtaan Omat tiedot --> St1 Mastercard --> Tiedot --> lisää AppleWallettiin. Mikäli sinulla on Wallet käytössä useammalla laitteella lisää kortti järjestyksessä: Apple Watch, iPad, iPhone. Korttisi lisääminen tapahtuu St1 Way -sovelluksen kautta ja vahvistat tämän St1 ID:lläsi. Tarkempia ohjeita löytyy St1 Financen nettisivuilta.


Mikäli kortin lisäämisessä Apple Wallettiin tulee ongelmia, otathan yhteyttä asiakaspalveluun arkena 8-16 puh. 0100 5180. ApplePayn toimintoihin kannattaa tutustua myös Applen sivujen kautta.
 

Open banking APIs

Mistä saan tietoa Open banking -rajapinnasta?

Pääsyä Open banking -rajapintaan voit hakea tällä lomakkeella

st1-mobiilimaksaminen-sovellus

LATAA ST1 WAY -SOVELLUS

Helppoa maksamista St1 Way -sovelluksella

St1:n mobiilisovellus on helppo maksamisen sovellus. Sovelluksen kautta voit hakea St1 Financen tarjoamaa maksupalvelua, tililuottoa ja siihen liittyvää St1 Mastercardia.