Näin käytät maksukorttia ja -palvelua turvallisesti

Yleistä turvallisuudesta

Vinkkejä turvalliseen maksupalvelun käyttöön

Käyttäessäsi St1 Finance Oy:n tarjoamaa maksupalvelua, muistathan noudattaa voimassaolevaa turvaohjetta sekä näillä sivuilla mainittuja ohjeita turvallisuudesta. Käytössäsi oleva St1 Maksutili ja siihen liitetyt maksuvälineet, maksuvälineiden tiedot, pääsykoodit ja tunnusluvut ovat henkilökohtaisia ja niitä tulee säilyttää ja käyttää huolellisesti ja turvallisesti siten, etteivät muut henkilöt saa niitä tietoonsa tai käytä niitä. Matkapuhelinta, johon on ladattu mobiilisovellus ja liitetty maksupalveluominaisuuksia, tulee käsitellä vastaavalla huolellisuudella kuin mitä tahansa maksuvälinettä.

Vinkkejä turvalliseen korttiasiointiin

Maksukortin käyttäminen, nostoautomaatilla asiointi ja verkossa maksaminen on turvallista, kun yhdessä toimimme turvallisuuden edistämiseksi. Vaikka me pidämmekin huolta asiakkaidemme turvallisuudesta, toivomme myös sinulta valppautta. Otathan huomioon erityisesti alla listatut seikat turvallisesta kortin käyttämisestä ja verkkoasioinnista.

Nämä pääkohdat on erityisesti hyvä pitää mielessä:

  • Älä anna tunnuslukuasi tai korttiasi kenellekään, sillä ne ovat aina henkilökohtaisia.

  • Tarkista, että käyttämäsi laitteen tietoturva, eli palomuurit, virustorjuntaohjelmat ja muut päivitykset, ovat ajan tasalla.

  • Viranomaiset, maksulaitosvirkailijat tai pankki eivät koskaan tiedustele pankkitietoja puhelimitse tai sähköpostilla.

Asiakkaan tunteminen – miksi kysymme?

Maksulaitoksen tulee voimassa olevan sääntelyn perusteella tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. Tämä pitää sisällään sekä henkilöllisyyden todentamisen että asiakkaan maksukäyttäytymisen tuntemisen. Sen lisäksi, että huolehdimme turvallisuudestasi monin tavoin, haluamme myös rakentaa luottamusta tuntemalla asiakkaamme. Näin voimme tarjota henkilökohtaisempaa palvelua, antaa juuri sinulle sopivia neuvoja ja ottaa parhaiten huomioon kulloisenkin elämäntilanteesi.

Kuinka ryhtyä asiakkaaksi

Asiakkaaksi liittyminen on helppoa. Täältä löydät ohjeet ja vinkit, joiden avulla pääset helposti liittymään asiakkaaksemme. 

Korttireklamaatiot

Tarkista laskusi aina huolellisesti. Jos havaitset laskullasi tapahtumia, joita et tunnista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos korttisi katoaa

Pankki- tai luottokortin kadotessa soita välittömästi maksukorttien yhteiseen sulkupalveluun puh. 010 557 3900 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soittaessa numero on +358 10 557 3900.

Korttiturvallisuus

Maksukortin turvallisuutta voi parantaa monin tavoin. Korttiturvallisuuteen voi parhaiten vaikuttaa käyttäjä itse olemalla huolellinen ja pysymällä valppaana.

Turvallinen verkkoasiointi

Teknologian kehittyessä yhä suurempi osa palveluista ja asioinnista muuttuu digitaaliseksi. Maksupalveluita ja maksukorttia voi käyttää turvallisesti myös verkossa, kunhan asioinnissa muistetaan sama huolellisuus kuin yleensäkin maksaessa.

Kysymyksiä turvallisuudesta

Kokosimme tänne muutaman useimmiten kysytyn kysymyksen turvallisuudesta, jotta löytäisit vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin mahdollisimman vaivattomasti.