Korttireklamaatiot

Yritä selvittää asia myyjän kanssa

Yritä aina ensin selvittää asia myyjän kanssa, jos:

 

  • kortilla tehty ostos on veloitettu useampaan kertaan. Pyydä tällöin myyjää hyvittämään virheellinen tapahtuma.

  • tilaamasi tuote ei ole saapunut. Ilmoita tässä tapauksessa aina ensin myyjälle.

  • vastaanotettu tuote ei vastaa tilattua tai on viallinen. Pyydä tällöin myyjää korjaamaan virheensä.

  • olet irtisanomassa palvelua, jossa on toistuva veloitus. Huomaa: kortin sulkeminen ei auta. Sinun on irtisanottava itse sopimus. 

  • kyse on sähköisestä sopimuksesta, jossa myyjä ei ole varmistanut, että hyväksyt maksuvelvollisuuden ja haluat perua kaupan tai tilauksen kuluttajasuojalainsäädännön mukaisesti.

Jollet saa asiaa ratkaistua myyjän kanssa, ilmoita viipymättä asiasta St1 Financelle puhelimitse (0800 131 031 ma-pe 8-18, sulkupalvelu 24h). Tämän jälkeen tee reklamaatio St1 Finance Oy:lle. Ota talteen kaikki materiaali yhteydenpidosta myyjän kanssa ja lähetä materiaali reklamaation liitteenä.

Muista ottaa huomioon, että:

  • autovuokraamolla voi olla sopimuksen mukaan oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkeenpäin.

  • hotellilla on oikeus veloittaa mm. maksamaton minibaariostos jälkikäteen. Kaikissa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei välttämättä ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus perua niin sanottuna no-show-maksuna yhden hotelliyön hinta.

Selvityspyynnön tekeminen

Voit tehdä korttitapahtumista selvityspyynnön eli korttireklamaation St1 Finance Oy:lle, jos:

 

  • tiliotteella on korttiostoja ja/tai automaattinostoja, joita et ole itse suorittanut

  • kortilla tehdyt ostokset on veloitettu useampaan kertaan

  • et ole vastaanottanut tilaamiasi tavaroita/palveluita, joista olet kortilla maksanut

  • saamasi tuote on virheellinen tai rikki

Maksukorttien myöntäjänä St1 Finance Oy vastaa maksupalvelulain ja maksupalvelun ehtojen mukaisesti maksukortin väärinkäytöstä tietyissä tilanteissa. Mikäli olet suorittanut maksun St1 Mastercard -maksukortilla, on St1 Finance Oy:llä lisäksi yhteisvastuu myyjän kanssa maksun palauttamisesta kuluttajasuojalain mukaisesti.

Muista korttiostoja tehdessäsi

Myyjän palveluehdot on aina syytä lukea huolella. Näin vältät tilanteen, jossa olet sitoutunut jatkuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti tehtävä sopimus, esimerkiksi verkkokaupassa, kuluttajalla on oikeus saada tarvittavat, laissa mainitut tiedot, selkeästi ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja ymmärtää ja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos palveluntarjoaja ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, on kuluttajalla oikeus perua kauppa. Kaupan perumista on kuitenkin aina vaadittava myyjältä.

Korttireklamaatiolomakkeen täyttäminen

Täytä korttireklamaatiolomake huolella. Lähetä täytetty korttireklamaatiolomake viipymättä  osoitteeseen St1 Finance Oy, Tunnus 5021592, 00003 Vastauslähetys.

Mikäli kortti on varastettu, tee myös rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisille ja lähetä ilmoituskopio korttireklamaation liitteenä. Ilmoitathan myös väärinkäytös epäilystä, kuten kortin tietojen joutumisesta ulkopuolisen haltuun, St1 Financelle.

Jotta voimme käsitellä reklamaatiosi ja vahvistaa oikeutesi reklamointiin, on tärkeää, että saamme tarpeeksi tietoja tapahtuneesta. Täytä siis lomake huolellisesti ja liitä mukaan tarvittavat materiaalit. Tärkeitä liitteitä ovat muun muassa:

  • kuitit

  • tilausvahvistukset

  • myyjän palveluehdot

  • kopiot sinun ja palveluntarjoajan välisestä yhteydenpidosta

  • irtisanomisilmoitukset

  • mahdolliset rikosilmoitukset

Muista ottaa itsellesi kopio korttireklamaatiosta liitteineen.

Tutustu maksupalvelun ehtoihin lisätietojen saamiseksi, erityisesti kohtaan ’Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu’. Lisätietoja saat myös St1 Financen asiakaspalvelusta.

Lataa korttireklamaatiolomake

Korttiturvallisuus

Maksukortin turvallisuutta voi parantaa monin tavoin. Korttiturvallisuuteen voi parhaiten vaikuttaa käyttäjä itse olemalla huolellinen ja pysymällä valppaana.

Turvallinen verkkoasiointi

Teknologian kehittyessä yhä suurempi osa palveluista ja asioinnista muuttuu digitaaliseksi. Maksupalveluita ja maksukorttia voi käyttää turvallisesti myös verkossa, kunhan asioinnissa muistetaan sama huolellisuus kuin muuallakin.