Ovatko asiakastietosi ajantasalla?

Olemme koonneet perustiedot asiakkaan tuntemiseen liittyvistä asioista yhteen pakettiin

Tarvitsemme apuasi asiakastietojen päivittämiseen

Meillä, samoin kuin kaikilla muillakin Finanssivalvonnan alaisilla toimijoilla, on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaamme. Tämä velvollisuus ei koske vain uusia asiakkaita, vaan koko asiakkuuden elinkaarta. Sen vuoksi joudumme päivittämään asiakkaidemme tietoja säännöllisin väliajoin. Päivittämällä asiakastietosi pystymme varmistamaan korttisi turvallisen ja sujuvan käytön myös jatkossa.

Pyydämme sinua tarkistamaan mm. seuraavat tiedot:

  • yhteystiedot
  • työ- ja palkkatiedot
  • luotollisen tilin pääasiallinen käyttötarkoitus
  • oletko poliittisesti vaikutusvaltainen
  • markkinointiluvat

Usein kysyttyä

Mistä tiedän, että kysely on tullut oikealta taholta eikä ole tietojenkalasteluyritys?

Tarkista, että kirjeen lähettäjä on St1 Mastercard. Jos olet epävarma siitä, onko kyseessä St1 Mastercardin lähettämä sähköposti, varmista asia soittamalla St1 Mastercardin asiakaspalveluun numeroon 0800 131 031.

Millaisia kysymyksiä kysytte?

Pyydämme sinua tarkistamaan yhteystietosi (nimi, puhelinnumero, sähköposti ja osoite). Tämän lisäksi kysymme kansalaisuutesi, asuinmaasi, työ- ja palkkatietosi. Maksukäyttäytymiseen liittyen pyydämme sinua kertomaan luotollisen tilisi käyttötarkoituksen sekä arvion kuukausittaisesta käytöstä niin korttimaksujen kuin käteisnostojenkin osalta. Asiakkaan tuntemiseen liittyen olennainen osa kyselyä on selvitys siitä, oletko poliittisesti aktiivinen henkilö.

Voinko itse muuttaa esitäytettyjä tietoja?

Kyllä voit. Sähköpostin vaihdon yhteydessä lähetämme sähköpostin vahvistuskoodiin uuteen sähköpostiosoitteeseesi. Vahvistuskoodi on voimassa 24 tuntia. Sähköpostiosoite vahvistetaan järjestelmiimme vain, jos se on käyty vahvistamassa.

Virallista osoitetta et itse pysty muuttamaan. Jos huomaat siinä virheen, ole hyvä ja ole yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0800 131 031 (avoinna ma-pe 8-18).  

Miksi tällainen kysely lähetetään?

Meillä, samoin kuin kaikilla muillakin Finanssivalvonnan alaisilla toimijoilla, on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaamme. Tämä velvollisuus ei koske vain uusia asiakkaita, vaan koko asiakkuuden elinkaarta. Sen vuoksi joudumme päivittämään asiakkaidemme tietoja säännöllisin väliajoin. Päivittämällä asiakastietosi pystymme varmistamaan korttisi turvallisen ja sujuvan käytön myös jatkossa.

Onko minun pakollista vastata tähän kyselyyn?

Kyllä, kaikkien St1 Finance Oy:n asiakkaiden täytyy vastata näihin kysymyksiin. St1 Finance Oy on velvollinen kysymään nämä kysymykset kaikilta asiakkailtaan.

Jos en vastaa kyselyyn, loppuuko St1 Mastercard -asiakkuuteni?
 

Tarvitsemme vastauksesi näihin kysymyksiin, jotta voimme taata palveluiden tarjoamisen myös jatkossa. Mikäli emme saa sinulta tarvittavia tietoja, voi seurauksena olla se, ettemme voi tarjota sinulle st1 Mastercard -asiakkuutta jatkossa.

Mihin kerättyjä tietoja käytetään?

Tämän kyselyn tarkoitus on varmistaa, että kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.
Tämän lisäksi hyödynnämme tietoja vain sisäisen raportoinnin ja lakisääteisen raportoinnin yhteydessä.

Kysyvätkö muut pankit näitä asioita?

Kyllä, kaikki Finanssivalvonnan alaisuudessa toimivat pankit kysyvät näitä tietoja. Lisätietoja Finanssivalvonnan nettisivuilta.

Jaatteko antamani tiedot muille pankeille?

Emme jaa tietojasi muille pankeille. Tämän kyselyn ainoa tarkoitus on varmistaa, että kaikki sinua koskevat tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

Käsittelemme vastauksiasi ja antamiasi tietoja luottamuksellisesti salassapitovelvollisuutta sekä tietosuoja-asetusta noudattaen. Noudatamme St1 Oy:n tietosuojakäytäntöä.

Jos haluan muuttaa antamiani vastauksia, miten minun tulee toimia?

Ole hyvä ja ole yhteydessä St1:n asiakaspalveluun numerossa 0800 131 031 (avoinna ma-pe 8-18). 
 

Onko tämä yksittäinen kysely vai joudunko vastaamaan näihin joka vuosi?

Lähetämme kyselyn viiden vuoden välein kaikille St1 Mastercard -asiakkaillemme. Poikkeuksen muodostavat poliittisesti aktiiviset asiakkaat, jotka saavat kyselyn kolmen vuoden välein.
 

Olen ollut jo vuosia St1:n asiakas, miksi näitä kysytään vasta nyt?

Laki velvoittaa kaikkia pankkeja varmistamaan asiakastietojensa ajantasaisuuden säännöllisesti. Tämä asiakkaiden tuntemisvaatimus koskee niin uusia kuin nykyisiäkin asiakkaita. Jos olet tullut asiakkaaksemme ennen nykyisen lain voimaantuloa tai jos tietosi (esim. taloudellinen tilanne tai pankkipalvelujen käyttö) ovat muuttuneet, saatamme tarvita sinulta lisätietoja ja joka tapauksessa tiedon siitä, että tietosi ovat ajan tasalla.
 

Onko poliittiseen vaikutusvaltaan liittyvällä kysymyksellä tarkoitus selvittää puoluekanta?

Jotta voimme toimia lain vaatimalla tavalla ja osaltamme olla aktiivisesti ehkäisemässä julkisen vallan väärinkäyttöä, on tehtävänämme lain mukaan selvittää, oletko nk. poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (=PEP, Politically Exposed Person). Käytännössä sillä selvitetään sitä, toimitko merkittävässä julkisessa tehtävässä Suomessa tai jossain muussa valtiossa, oletko tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Emme kerää tietoja sinun tai muiden henkilöiden puoluekannasta.