St1 Finance Turvaohje

Tämä Turvaohje sisältää St1 Finance Oy:n tarjoamien maksupalvelujen turvallista käyttämistä koskevat ohjeet, joita sinun tulee noudattaa palveluja käyttäessäsi. Tutustu huolella ohjeeseen ja lisätietoihin aiheesta: www.st1finance.fi/turvallisuus. Asiakaspalvelumme 010 557 3900 (pvm/mpm) ma-su 24h/vrk auttaa sinua maksupalveluun liittyen suojaamaan omia tietojasi ja neuvoo mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Muista, että käytössäsi oleva St1 Maksutili ja siihen liitetyt maksuvälineet, maksuvälineen tiedot, pääsykoodit ja tunnusluvut ovat henkilökohtaisia ja niitä tulee säilyttää ja käyttää huolellisesti ja turvallisesti siten, ettei sivullisen, ei edes samaan perheeseen kuuluvan ole mahdollista saada niitä tietoonsa tai käyttää niitä. Matkapuhelinta, johon on ladattu mobiilisovellus ja liitetty maksupalveluominaisuuksia, tulee käsitellä vastaavalla huolellisuudella kuin mitä tahansa maksuvälinettä.

Maksuvälineiden ja tunnuslukujen turvallinen käyttö:

Maksuvälinettä, maksuvälineen numeroa ja siihen liittyvää tunnuslukua on aina säilytettävä erillään.

Opettele ulkoa palvelun pääsykoodisi ja tunnuslukusi. Älä koskaan kirjoita tai tallenna pääsykoodiasi tai tunnuslukuasi helposti tunnistettavaan muotoon tai säilytä niitä matkapuhelimessasi, käsilaukussasi, lompakossasi tai missään muualla maksuvälineen yhteydessä.

Sinun tulee varmistaa olosuhteiden edellyttämällä tavalla säännöllisesti, että maksuvälineet ja matkapuhelimesi ovat tallessa ja erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa katoamisen riski on suuri.

Maksaessasi maksukortilla peitä näppäimistö, kun näppäilet korttisi tunnusluvun, ettei sivullinen saa sitä tietoonsa.

Kun käytät maksupalvelua ja näppäilet palvelun pääsykoodin tai muita vastaavia tietoja puhelimeen tai tietokoneelle, suojaa näppäimistö aina siten, että ulkopuolinen ei saa tunnisteitasi tietoonsa.

Älä käytä maksupäätettä tai automaattia, jollet koe sen ympäristön olevan turvallinen. Älä myöskään käytä palvelua matkapuhelimellasi, ellet koe käyttöympäristön olevan turvallinen.

Älä koskaan lähetä maksuvälineiden tai palvelun tietoja pääsykoodia tai tunnuslukuja sähköpostin välityksellä tai anna niitä puhelimessa. Älä koskaan kerro henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja tai korttitietoja, kun olet yhteydessä ystäviisi ja perheenjäseniisi sosiaalisessa mediassa.

Maksutavasta riippumatta tarkista aina loppusumma ennen kuin hyväksyt ostoksen. Voit helposti seurata oman kortin ostoksia Itsepalvelukanavan kautta, vastaanottamiltasi ostokuiteilta, tiliotteilta ja laskuilta.

St1 ei koskaan pyydä sinua siirtymään verkkopalveluun tai muuhun itsepalvelukanavaan sähköpostin linkin kautta eikä kysele pääsykoodiasi, tunnuslukujasi tai maksuvälineiden tietoja sähköpostitse tai puhelimitse. Jos olet saanut St1:n nimissä lähetetyn epäilyttävän sähköpostin, ilmoita siitä viipymättä St1:n asiakaspalveluun 010 5573900 (24/7). Suhtaudu aina epäilevästi odottamattomiin sähköpostiviesteihin, joiden lähettäjänä näyttää olevan hyvämaineinen organisaatio, kuten pankki, verohallinto tai verkkokauppa. Älä napauta viestissä olevia linkkejä.

Ole huolellinen tehdessäsi ostoksia Internetissä. Älä anna korttitietojasi, jollet aio ostaa jotakin.

Varmista, että verkkokauppayritys ilmoittaa yhteystiedot mahdollista valituksen tekemistä varten (asiakaspalvelun puhelinnumero, sähköpostiosoite, yrityksen postiosoite jne.).

Ohjeita verkkohuijausten estämistä varten:

Päivitä laitteesi ohjelmistot säännöllisesti ja pidä tietokoneesi palomuuri aina käytössä päivitettynä.

Asenna virustorjuntaohjelma ja päivitä se säännöllisesti. Asenna myös matkapuhelimeen virustorjuntaohjelma, jos sellainen on saatavilla.

Maksut verkossa

Kun teet ostoksia verkkokaupoissa, varmista että käyttämäsi yhteys on salattu (selaimen osoiterivillä on https). Salatun yhteyden merkkinä näkyy yleensä ehjä lukkokuvake tai ehjä avainkuvake.

Tarkista aina verkkokauppatilauksesi toimitus- ja palautusehdot ja säilytä tilausvahvistukset.

Mikäli tilaat verkkokaupasta jatkuvan (esimerkiksi kuukausittaisen) palvelun, ota aina ennen sopimuksen tekoa selville, miten voit lopettaa tai irtisanoa palvelun, ja milloin palveluun liittyvät veloitukset lakkaavat.

Säästä ostokseen liittyvät asiakirjat. Voit tarvita niitä esimerkiksi todisteeksi siitä, että tavara on maksettu tai kaupan ehtojen selvittämiseksi.

Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.

Turvallinen asiointi laiteilla verkossa ja mobiilissa

Pidä laitteesi (tietokone, puhelin tai tabletti) ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä ajan tasalla.

Suojaa laitteesi haittaohjelmilta virustorjunta ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.

Mikäli tallennat tai käytät maksuvälinettä ulkoisen palveluntarjoajan esim. wallet -palveluissa, edellytämme päätelaitteen lukituksen esim. koodin, sormenjäljen tai muun vastaavan käyttöä.

Kirjaudu aina ulos palvelusta, kun olet lopettanut verkkosovelluksen tai mobiilisovelluksen käytön.

Sulkupalvelu

puh. 010 557 3900 (pvm/mpm; 24 vrk)

Jos maksukorttisi, pääsykoodisi, tunnuslukusi tai puhelimesi, jossa on käytössä St1 Mobiili katoavat tai varastetaan estä viipymättä niiden käyttö soittamalla sulkupalveluun

Ulkomailta soitettaessa +358 10 557 3900