Laskutuksessa on teknisiä ongelmia, joiden johdosta asiakkaille on lähtenyt sama lasku tuplana. Maksathan vain toisen laskuista.
Vi har tekniska problem i faktureringen, vilket orsakade att vissa kunder har fått samma faktura två gånger. Vänligen betala endast en faktura.
Vi skickade ett e-postmeddelande om ändringarna den 13.6.2023 där vi informerade att ditt St1 Betaltjänstavtal upphör 31.10.2023.
Varför avslutar ni ett fungerande kort?
St1 har beslutat att avstå från att erbjuda privatkunder sina fysiska betalkortsprodukter St1 Mastercard och Shell Card Private. I fortsättningen vi vill fokusera på att utveckla våra digitala lösningar.
Hur länge kan jag använda mitt St1 Mastercard-kort?
Du kan använda ditt kort till 31.10.2023.
Vilka åtgärder krävs av mig?
I detta skede behöver du inte vidta några åtgärder. Vi har skickat ytterligare information via e-post under hösten.
Avslutas alla Mastercard-kort i Finland?
Detta avslutande gäller endast St1 Mastercard, som tillhandahålles av betalningsinstitutet St1 Finance Oy.
När är jag tvungen att betala hela det öppna saldot på mitt St1 Mastercard-kort?
Du kan själv besluta huruvida du önskar betala bort hela saldot på en gång eller i rater i enlighet med gällande villkor.
Vad bör jag göra om jag använt St1 Mastercard-kortet för betalning av löpande prenumerationer, t.ex. streamingtjänster?
Kom ihåg att i tjänsten uppdatera ditt betalningssätt med något annat betalkort innan slutet av oktober.
Hur beaktar ni mitt långvariga kundförhållande?
St1 Mastercard-kunderna kommer att få särskilda förmåner i november. Förmånerna kan du se och använda genom St1 Ways mobilapplikationen. Vi har skickat ytterligare information till kunder via e-post i september.
Kan jag använda mobilapplikationen St1 Way utan ett St1 Mastercard-kort?
Javisst. Lägg till ett annat Visa- eller Mastercard-kort till St1 Way, så kan du behändigt använda alla funktioner som St1 Way erbjuder.
Är det lika enkelt att använda mobilapplikationen St1 Way även med andra kort?
Javisst. Då du mobiltankar eller betalar för biltvätt, använd ett annat betalningsmedel eller Apple Pay i en iOS-telefon. Då du genomför transaktionen med ett annat betalningsmedel kan utfärdaren av kortet i fråga kräva stark identifiering.
Hur ansöker jag om St1 Kontokredit och St1 Mastercard?
Vi beviljar inte längre nya St1 Mastercard-betalkort från och med 13.6. För att du skall erhålla omfattande stamkundsförmåner på St1-stationer samt på bemannade Shellstationer rekommenderar vi att du skaffar dig ett St1 Kontantrabattkort.
Vem erbjuder betaltjänsten?
St1 Finance Oy, ett betalningsinstitut som övervakas av Finansinspektionen.
Kan jag använda flera smarttelefoner eller apparater?
Du kan använda St1 Way-appen på flera enheter. Du kan t.ex. vara inloggad med samma St1 ID på din telefon och på din surfplatta.
Hur säger jag upp St1 Betaltjänsten, St1 Kontokrediten och St1 Mastercard?
Du kan säga upp St1 Betaltjänst, St1 Kontokredit och St1 Mastercard genom att ringa St1 Finances kundtjänst. Kundtjänstens telefonnummer är 0800 131 031 (må-fre kl 8-16, lna/mta).
Vad avses med phishing?
Med phishing, eller fiskande efter information, avses försök att skaffa sensitiv information som betalkortsnummer, kodnummer eller nätbankskoder t.ex. genom att skicka bluffmeddelanden. Kom ihåg att betalningsinstitut, banker, myndigheter eller någon annan part aldrig frågar efter numret på ditt betalkort eller kodnummer per e-post eller telefon.
Varför kan jag inte kommunicera med er via e-post?
Av säkerhetsskäl frågar vi aldrig efter kunduppgifter såsom kortuppgifter per e-post eller telefon. I telefonen använder vi alltid stark autentisering.
Har St1 Mastercard betalkortet en månadsavgift eller en årsavgift?
För St1 Mastercard uppbärs ingen månatlig skötselavgift, om du använder kortet minst en gång i månaden i appen eller på St1- eller Shellstationer (St1- och Shellstationer i Finland, Sverige och Norge). I annat fall är avgiften 3€/mån. Ifall du inte alls använder kortet under månaden uppbärs ingen skötselavgift.
Vad är St1 Mastercard betalkortets kreditränta?
Till St1 Betalkontot anslutna kontokredits effektiva årsränta och det totala belopp som skall betalas beräknas utifrån antagandet att kreditbeloppet är 1 500 euro, kredittiden är ett år och att hela krediten har lyfts på en gång, kreditens ränta och kostnader samt arvoden hålls samma under hela kreditperioden och krediten återbetalas i 12 lika stora månatliga rater.
Vid användning av St1 Mastercard kontokredit är räntan 3 mån euribor + 12 % och kontots förvaltningsavgift 3,0 €/mån. Med ovan nämnda antagen är den effektiva årsräntan 21,90 % och det totala beloppet som skall betalas 1 667,20 € och räntor och arvoden tillsammans 167,20 € (euribor 9/2023). Ingen förvaltningsavgift debiteras då St1 Mastercard kontokredit används minst en gång under faktureringsperioden vid St1-/Shell-stationerna. I detta fall är den effektiva årsräntan 16,96 % och det totala beloppet som skall betalas 1 631,20 € och räntor och arvoden tillsammans 131,20 € (euribor 9/2023).
Hur kan jag få min faktura?
Du får din faktura som PDF till den e-post du angivit eller som e-faktura till din internetbank. Vid önskemål skickar vi en pappersfaktura till den angivna adressen. Vi debiterar då för pappersfakturan enligt prislistan.
En e-faktura kan du beställa via din internetbank. St1 Mastercards e-faktura hittar du genom att söka på St1 Finance Oy i din internetbank. För att kunna registrera dig behöver du ditt referensnummer som du hittar på din faktura. Om du vill ställa in fakturan på automatisk betalning, så att du alltid betalar fakturans totala belopp istället för det lägsta beloppet (10 %, eller 25 €), vänligen kontakta kundservice för att få hjälp med detta.
Faktureringsperidoen är en kalendermånad.
Varför har mitt köp debiterats två gånger?
Om en händelse debiterats från ditt konto två gånger beror det oftast på att säljaren har skickat händelsen två gånger. Om företaget är bekant från förut, rekommenderar vi att du först kontaktar företaget direkt för att komma överens om lösning och om möjlig ersättning.
Om gäldenären inte accepterar att ersätta betalhändelsen, kan du göra en reklamation efter att summan har debiterats, med reklamationsformuläret som finns på vår hemsida. I reklamationen måste du neka de betalhändelser du har gjort och ange händelsernas datum, gäldenärernas namn och händelsernas summor.
Vad skall jag göra om det på mitt konto finns transaktioner som jag inte har gjort?
Kontakta St1 Finance kundtjänst tel. 0800 131 031 (lna/mta, kl. 8-16) och bekanta dig på våra nätsidor med hur du gör en kortreklamation.
Jag kan inte identifiera ett visst köp. Vad skall jag göra?
Vänligen kontakta vår kundtjänst för att vi skall kunna hjälpa dig med att identifiera betalhändelsen med kompletterande information.
Om du inte identifierar händelsen efter detta, bör du göra en kortreklamation med reklamationsformuläret som finns på våra hemsidor. Om du misstänker att kortet hamnat i fel händer, spärra kortet genom att kontakta vår kundtjänst.
Varför har jag inte fått min St1 Mastercard faktura?
St1 Mastercard fakturan skickas till den emailadress du angav när du tog i bruk St1 Way-appen. Du kan kontrollera din e-postadress från ”Min info” -fliken i St1 Way-appen. Ifall din e-postadress är korrekt i appen, men du har inte fått din faktura, kontrollera om e-postmeddelandet som innehåller fakturan finns i skräppostmappen. Om fakturan inte finns i skräppostmappen eller om den angivna e-postadressen är felaktig var vänlig och kontakta vår kundtjänst.
Vad ska jag göra om jag av misstag betalat för mycket på kreditkontot?
Det positiva saldot är det mest bekvämt att använda för nästa köp. Kontrollera alltid fakturan för att se hur mycket du måste betala oss.
Hur kan jag kontrollera mina korttransaktioner och mina kontouppgifter?
Du kan enkelt följa med St1 Mastercard och kontokredit händelser i St1 Appen. Du får en månadsfaktura för dina föregående månads händelser.
Hur kan jag kontrollera mina egna uppgifter och ändra dem?
Du kan granska dina kunduppgifter och kortuppgifter i St1 Appen. Dina personuppgifter uppdateras hos oss automatiskt utifrån de uppgifter som finns i Folkbokföringsregistret. Självklart kan du ändra uppgifter gällande e-post och telefonnummer genom att ringa vår kundservice.
På vilka apparater fungerar St1 Appen?
St1 Appen fungerar på enheter med iOS och Android.
Vilket operativsystem kräver St1 Appen för att fungera?
St1 Appen fungerar med följande operativsystem: iOS 11 (iPhone 5 eller senare) och Android 4.1 eller senare.
Min närstående som haft ett St1 Mastercard har avlidit. Vad skall jag göra?
St1 Finance får en officiell underrättelse från Befolkningsregistret om en kontokund avlidit. Om en närstående avlidit kan du dock alltid meddela detta till St1 Finance. Skötsel av den avlidnes ärenden kräver en särskild fullmakt. Utan en fullmakt kan vi inte diskutera den avlidnes kundförhållande. För bouppteckningen skickar vi ett avgiftsfritt saldointyg, som sänds till den avlidnes adress.
Hur kan jag säga upp mitt kundförhållande?
Kontakta vår kundservice om du vill annullera eller avsluta avtalet.
Varför syns inte uppgifterna om den station där jag betalade min tankning med St1 Way-appen på St1 Mastercard-fakturan och listan av betalhändelser för St1 Mastercard i St1 Way-appen?
Vid mobiltankningar heter säljaren alltid St1-appen Helsingfors. Uppgifterna om köpstället och övriga uppgifter om en enskild mobiltankning hittar du i St1 Way-appen under Kvitton.
St1 Way-appen erbjuder St1- och Shellkunder tjänster i telefonen. Med appen kan du betala din biltankning mobilt, söka efter närmaste servicestation och betala för biltvätten. Du kan använda St1 Way-appen på alla St1- och Shellstationer.
St1 Way-appen fungerar med Apples operativsystem iOS 11 eller nyare, telefonmodellerna iPhone SE, 6 eller nyare (även med TouchID och FaceID -egenskaperna) samt med Android operativsystem 6.0 eller nyare.
St1 Way-appen är avgiftsfri och den kan laddas ner från App Store eller Google Play. Första gången identifierar du dig med hjälp av bankkoder eller mobilcertifikat, varefter du skapar dig en personlig St1 ID -kod, med vilken du loggar in t.ex. då du mobiltankar.
Stegvis anvisningar:
1. Ladda ner den avgiftsfria St1 Way-appen från App Store eller Google Play.
2. Registrera dig och anslut ett betalkort. Du kan ansluta ditt eget betalkort, t.ex. Mastercard eller Visa.
3. Du kan även välja att via inställningarna ta i bruk fingeravtrycks- eller ansiktsidentifiering och du är klar att tanka.
Med St1 Way kan du:
Du kan skicka e-post om felmeddelandet till st1.way@st1.fi. Vår kundtjänst kontaktar dig vid behov för att lösa problemet.
Du kan alltid även ringa vår kundtjänst på numret 0800 131 031.
Om du glömt ditt St1 ID, avinstallera St1 Way-appen och ladda ner den på nytt. Identifiera dig med bankkoder och skapa ett nytt ID. Dina övriga kunduppgifter finns kvar i appen så du behöver inte mata in dem på nytt
På Androidenheter tvingas du vanligen avlägsna applikationsdata: Inställningar --> Applikationer --> St1 Way --> Lagringsutrymme --> Frigör utrymme. Efter detta kan du ladda ner appen från Google Play på nytt. Appen ber om din e-postadress och skickar dig sedan en verifieringskod. Efter detta kan du logga in med dina bankkoder och kan aktivera ett nytt St1 ID. På vissa Androidenheter bör du även tömma cache-minnet innan du laddar ner appen på nytt.
På Apple-enheter avinstallerar du appen och laddar ner den på nytt från App Store. Ta appen i bruk som på Androidenheter (se ovan).
Obs! Om du inte ser en verifieringskod i din e-post, kontrollera även mappen för skräppost.
Givetvis! Registrera ditt credit-/debitkort eller Apple Pay i St1 Way-appen. Du kan betala tankningen både på automatstationerna och på St1- och Shell servicestationerna.
Obs! På servicestationerna kan du mobiltanka vid märkta automatmätare.
När du mobiltankar får du en betalningssättsförmån på 1 cent/l.
Då du laddat ner St1 Way-appen och registrerat betalkortsuppgifterna, gör så här:
1. Kör till en ledig mätare (vilken som helst ledig mätare på automatstationer)
2. Öppna St1 Way-appen och följ anvisningarna. Obs! Om du på din Androidenhet inte lyckas logga in direkt genom att trycka på ”Tankning”, logga först in på sidan ”Min info”. Efter detta, välj ”Hem” och välj ”Tankning” på nytt.
3. Börja tanka.
4. Du får ett elektroniskt kvitto till appen då tankningen avslutats. Du kan spara kvittot som en bild på din mobila enhet. En eventuell kampanjförmån är specificerad på kvittot. I samband med mobiltankning får du inget papperskvitto.
På St1- och Shell servicestationerna fungerar mobiltankning vid märkta automatmätare. Välj en mätare med möjlighet till mobiltankning och agera som ovan beskrivits.
För närvarande kan Kontantrabattkort inte anslutas till St1 Way-appen. Debitkortet kan anslutas till appen och användas för mobiltankning. Du får inte kontantrabatt vid mobiltankning, men du får St1 Way tankningsrabatt, som för närvarande är 1 cent/l.
Kontantrabattkort kan för närvarande inte anslutas till St1 Way-appen. Vid tankning med mobilapplikationen får du alltid rabatt 1 cent/l.
Givetvis! I St1 Way-appen förvaras kvitton för alla köp som gjorts med appen. (mobiltankning och biltvätt). Ibland kan det ta någon minut innan kvittot uppenbarar sig. Biltvättar samt tvättkoder som köpts i näthandeln Perfectautopesu.fi hittar du på näthandelns inloggningssida.
Om du vill ändra din e-postadress i appen kan du ta bort appen från din telefon och återaktivera den, välj Registrera dig vid inloggning och ange en annan e-postadress.