Allmänna Frågor

St1 Mastercard-kortets sista användningsdag var 31.10.2023

Vi skickade ett e-postmeddelande om ändringarna den 13.6.2023 där vi informerade att ditt St1 Betaltjänstavtal upphör 31.10.2023.

Fakturor och kredit

Hur vet du om ditt konto kommer att överföras till Intrum för fakturering?

Kunder som har obetalat saldo den 1 maj 2024 på sitt St1 Mastercard-kreditkonto blir Intrum-kund i början av maj 2024. Intrum sköter faktureringen av slutskulden på uppdrag av St1 Finance under rådande förutsättningar. Från och med juni 2024 är avsändaren av fakturan Intrum. Observera att du som kund inte behöver göra något för överföringen. 

Vad är St1 Mastercard betalkortets kreditränta? 

Till St1 Betalkontot anslutna kontokredits effektiva årsränta och det totala belopp som skall betalas beräknas utifrån antagandet att kreditbeloppet är 1 500 euro, kredittiden är ett år och att hela krediten har lyfts på en gång, kreditens ränta och kostnader samt arvoden hålls samma under hela kreditperioden och krediten återbetalas i 12 lika stora månatliga rater.

Vid användning av St1 Mastercard kontokredit är räntan 3 mån euribor + 12 % och kontots förvaltningsavgift 3,0 €/mån. Med ovan nämnda antagen är den effektiva årsräntan 22,10 % och det totala beloppet som skall betalas 1 668,63 € och räntor och arvoden tillsammans 168,63 € (euribor 3/2024). Ingen förvaltningsavgift debiteras då St1 Mastercard kontokredit används minst en gång under faktureringsperioden vid St1-/Shell-stationerna. I detta fall är den effektiva årsräntan 17,15 % och det totala beloppet som skall betalas 1 632,63 € och räntor och arvoden tillsammans 132,63 € (euribor 3/2024).

Hur kan jag få min faktura?

Du får din faktura som PDF till den e-post du angivit eller som e-faktura till din internetbank.

En e-faktura kan du beställa via din internetbank. St1 Mastercards e-faktura hittar du genom att söka på St1 Finance Oy i din internetbank. För att kunna registrera dig behöver du ditt referensnummer som du hittar på din faktura.

Faktureringsperioden är en kalendermånad.

Varför har jag inte fått min St1 Mastercard faktura?

St1 Mastercard fakturan skickas till den emailadress du angav när du tog i bruk St1 Way-appen. Du kan kontrollera din e-postadress från ”Min info” -fliken i St1 Way-appen. Ifall din e-postadress är korrekt i appen, men du har inte fått din faktura, kontrollera om e-postmeddelandet som innehåller fakturan finns i skräppostmappen. Om fakturan inte finns i skräppostmappen eller om den angivna e-postadressen är felaktig var vänlig och kontakta vår kundtjänst.

Vad ska jag göra om jag av misstag betalat för mycket på kreditkontot?

Om du har betalat för mycket före maj 2024, vänligen kontakta vår kundtjänst genom att ringa 0800 131 031 (må-fre kl 8-16, lna/mta). 

Om du har gjort en överbetalning i maj 2024 eller senare, vänligen kontakta Intrums kundtjänst på telefon +358 9 2291 1790, öppettider mån-fre 9.00 till 20.00, lör 9.00 till 16.00

Avslutande av produkten

Varför avslutade ni ett fungerande kort?

St1 har beslutat att avstå från att erbjuda privatkunder sina fysiska betalkortsprodukter som St1 Mastercard och Shell Card Private. I fortsättningen fokuserar vi på att utveckla våra digitala lösningar.

När är jag tvungen att betala hela det öppna saldot på mitt St1 Mastercard-kort?

Du kan själv besluta huruvida du önskar betala bort hela saldot på en gång eller i rater i enlighet med gällande villkor.

Kan jag använda mobilapplikationen St1 Way utan ett St1 Mastercard-kort?

Javisst. Lägg till ett annat Visa- eller Mastercard-kort till St1 Way, så kan du behändigt använda alla funktioner som St1 Way erbjuder.

Allmänna frågor

Hur säger jag upp St1 Betaltjänsten och St1 Kontokrediten?

Du kan säga upp St1 Betaltjänst och St1 Kontokredit genom att ringa St1 Finances kundtjänst. Kundtjänstens telefonnummer är 0800 131 031 (må-fre kl 8-16, lna/mta).

Säkerhet

Vad avses med phishing?

Med phishing, eller fiskande efter information, avses försök att skaffa sensitiv information som betalkortsnummer, kodnummer eller nätbankskoder t.ex. genom att skicka bluffmeddelanden. Kom ihåg att betalningsinstitut, banker, myndigheter eller någon annan part aldrig frågar efter numret på ditt betalkort eller kodnummer per e-post eller telefon.

Varför kan jag inte kommunicera med er via e-post?

Av säkerhetsskäl frågar vi aldrig efter kunduppgifter såsom kortuppgifter per e-post eller telefon. I telefonen använder vi alltid stark autentisering.

Kundkonto och egna sidor

Hur kan jag kontrollera mina korttransaktioner och mina kontouppgifter?

Information relaterad till St1 Mastercard kommer att avlägsnas ur St1 Ways mobilapplikation i början av maj 2024. I framtiden kan du se ditt kontosaldo på den senaste fakturan eller genom att fråga Intrum.

Hur kan jag kontrollera mina egna uppgifter och ändra dem?

Du kan granska dina kunduppgifter i St1 Appen. Dina personuppgifter uppdateras hos oss automatiskt utifrån de uppgifter som finns i Folkbokföringsregistret. Självklart kan du ändra uppgifter gällande e-post och telefonnummer genom att ringa vår kundservice. 

Min närstående som haft ett St1 Mastercard har avlidit. Vad skall jag göra?

St1 Finance får en officiell underrättelse från Befolkningsregistret om en kontokund avlidit. Om en närstående avlidit kan du dock alltid meddela detta till St1 Finance. Skötsel av den avlidnes ärenden kräver en särskild fullmakt. Utan en fullmakt kan vi inte diskutera den avlidnes kundförhållande. För bouppteckningen skickar vi ett avgiftsfritt saldointyg, som sänds till den avlidnes adress.

Hur kan jag säga upp mitt kundförhållande?

Kontakta vår kundservice på telefonnummer 0800 131 031 (må-fre kl 8-16, lna/mta).