Viktig information om betalning med St1 Mastercard och om stark identifiering

Till följd av EU:s nya direktiv om betaltjänster krävs stark identifiering av kunden i samband med nätbetalningar. Detta gäller även för köp som görs med St1 Mastercard. Stark identifiering för St1 Mastercard-kunder tas i bruk vid årsskiftet. Stark identifiering sker med hjälp av St1 Way mobilapplikationen och St1 ID. Det är ytterst viktigt för oss att möjliggöra en säker och smidig betalning. Var vänlig och bekanta dig omsorgsfullt med nedanstående betalningsanvisningar.

Hur sker en stark identifiering i St1 Way mobilapplikationen?

Vi vill erbjuda våra St1 Mastercard-kunder bästa möjliga förmåner samt en smidig kundupplevelse med St1 Way mobilapplikationen. Då du betalar din mobiltankning eller biltvätt i St1 Way mobilapplikationen med St1 Mastercard, ombeds du i samband med köpet att göra en stark identifiering genom att ange ditt St1 ID i mobilapplikationen. Denna åtgärd gör köpet snabbare och gör betalningen säkrare. Om du så vill, kan du alternativt göra en motsvarande stark identifiering biometriskt (Touch ID, Face ID, Fingerprint), om du i din användarprofil aktiverat biometrisk autentisering. Var vänlig och uppdatera St1 Way mobilapplikationen i din applikationsbutik till en ny version (3.5.0) vid årsskiftet för att kunna ta i bruk mobilapplikationens nya egenskaper.

Hur ändrar betalningen med St1 Mastercard i övriga nätbutiker och mobilapplikationer?

Till följd av EU:s nya direktiv om betaltjänster är det inte längre tillräckligt med kortnummer, giltighetstid och säkerhetskod för en stark identifiering. Detta förorsakar ändringar i nätbetalningar även för St1 Mastercard-kunder. Då du betalar på nätet med St1 Mastercard på andra ställen än i St1:s nätbutik eller i din St1 Way mobilapplikation ombeds du först ange kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod. Härefter öppnar sig en Mastercard Identity Check -vy på din skärm, med uppgifter om försäljare och ditt köp. Mastercard Identity Check är ett världsomfattande identifieringsprogram, som garanterar en smidig och säker identifieringsprocess. Du bekräftar köpet genom att ange ditt St1 ID i din St1 Way mobilapplikation. Uppgifterna du anger vidarebefordras inte till försäljaren, som endast får en bekräftelse på att identifieringen lyckats.

Märk att du för en stark identifiering i samband med nät- och mobilköp behöver både din St1 Way mobilapplikation och ditt St1 ID. Om du har ansökt om St1 Mastercard via vår nättjänst och du endast har ett fysiskt kort, ber vi dig ladda ner den nyaste versionen av St1 Way mobilapplikationen till din telefon för att skapa dig ett St1 ID.

Då jag loggar in på nättjänsten får jag ett meddelande om att jag loggas in på en förmedlingstjänst (t.ex. Signicat eller Nets). Vad betyder detta?

Förmedlingstjänster tillhandahålls av företag som fungerar som mellanhand mellan företag som erbjuder kundtjänster och företag som erbjuder identifieringstjänster (t.ex. mellan banker och beviljare av kort). Syftet med förmedlingstjänsten är att underlätta ibruktagandet av identifieringstjänster i olika nättjänster.

Då du i samband med inloggningen informeras om att dina uppgifter sänds till en förmedlingstjänst, betyder det att din bank eller kortbeviljare förmedlar uppgifterna till företaget, som skickar dem vidare till tjänsten du loggar in på.
Detta är absolut tryggt och motsvarar en stark identifiering.


Måste jag alltid använda stark identifiering då jag betalar med mitt St1 Mastercard?

I vissa undantagsfall krävs inte stark identifiering med St1 ID. De vanligaste situationerna där stark identifiering inte krävs är:

- En del av betaltransaktioner under 30 €
- Återkommande betalningar (månatliga fortlöpande prenumerationer, t.ex. Spotify)

- Betalningar som beställts via post eller telefon
- Betalningar utanför EES-området

- Retroaktiva debiteringar t.ex. för hyrbilar eller hotelltjänster

 

Har du ytterligare frågor angående betalning med St1 Mastercard eller kortsäkerheten, kontakta vänligen vår kundtjänst per e-post asiakaspalvelu.finance@st1.fi eller per telefon 0800 131 031.

Vi informerar våra kunder per e-post om hur direktivet om betaltjänster påverkar betalningarna med St1 Mastercard.

arrow-right
Föregående
Nya funktioner erbjuds St1 Mastercard:s användare i St1 Way-appen

07.07.20

Nästa
Fördröjning i Nordeas tjänst

10.03.21

Mer intressant läsning

Se alla inlägg